Nytt inom kontoöverföringar: Betalningsmottagar verifieringstjänst tas i bruk från och med 9.10

Sparbankerna tar i bruk en ny betalningsmottagar verifieringstjänst från och med den 9 oktober. Tjänsten kontrollerar vid betalningstillfället om mottagarens namn och kontonummer stämmer överens med kontots verkliga ägare. Syftet är att öka säkerheten vid kontoöverföringar, minska felaktiga betalningar och förhindra bedrägerier där kunder luras att skicka pengar till fel mottagare.

Sparbankens varumärke bild.

Hur fungerar betalningsmottagar verifieringstjänsten?

Tjänsten är kostnadsfri och aktiveras automatiskt i nätbanken och Sparbank Mobil. När du gör en betalning kan du få ett meddelande innan du bekräftar betalningen, som visar ifall mottagarens namn och kontonummer överensstämmer eller inte.

Verifieringen gäller traditionella SEPA-gireringar samt SEPA-expressbetalningar i euro inom Finland och andra euroländer. I början verifieras en del av betalningarna, och tjänsten utökas stegvis till att omfatta fler betalningar. Verifieringstjänsten baserar isg på EU:s förordning om omedelbara betalningar och aktiveras automatiskt för alla kunder.

Mer information om meddelanden från betalningsmottagar verifieringstjänsten och svar på vanliga frågor hittar du här.

Vad bör företag tänka på i sin fakturering?

Företag rekommenderas att använda samma namn på fakturan som är registrerat i bankens kunduppgifter som kontots ägare. Då bekräftar verifieringstjänsten för företagets kund att uppgifterna överensstämmer, vilket underlättar betalningen. Tjänsten kommer senare även att utökas till att omfatta Web Services-kanalen som används av företag.

Var försiktig med bedrägerier när du kontrollerar mottagarens uppgifter

I och med betalningsmottagar verifieringstjänsten kan du stöta på situationer där tjänsten meddelar att uppgifterna inte överensstämmer med kontots verkliga ägare, eller att uppgifterna inte kunde verifieras. Då uppmanas du att kontrollera uppgifterna direkt med mottagaren. Det kan fortfarande vara helt säkert att genomföra betalningen – till exempel om ett företag använder ett varumärkesnamn på fakturan, medan det officiella namnet finns registrerat i banken.

I vissa fall kan det dock handla om ett bedrägeriförsök. Var därför vaksam om mottagarens uppgifter inte stämmer. Var särskilt försiktig med information du får via meddelanden eller telefonsamtal, även om de verkar komma i mottagarens namn. Du kan till exempel själv ringa till ett välkänt telefonnummer eller söka fram företagets officiella kontaktuppgifter på dess webbplats – skriv då in adressen direkt i webbläsarens adressfält.

Undvik att söka kontaktuppgifter via sökmotorer eller länkar i meddelanden, eftersom dessa kan leda till falska sidor med vilseledande information. Bekanta dig också med våra instruktioner för säker användning och skydd mot bedrägerier.

Skriven
Typ
Nyhet
Utgivare

Intressant just nu