Ägarbyte – 5 tips för dig som ska sälja ditt företag
Ett lyckat ägarbyte är en möjlighet för alla parter i företagsaffären. Vi ger dig råd och tjänster för hela processen. Företagets ägare kan ändras i samband med företagsaffärer, generationsbyte eller en annan ändring i ägarförhållandena. Alla dessa har sina egna särdrag. Vi har sammanställt tips till dig som ska sälja ditt företag som stöd för livsförändringen.

Välkommen till finskaspråkiga webbinarium: Ägarbyte i företaget - stegmärken för en lyckad övergång. Läs mer och anmäl dig.
1. Börja förbereda ägarbytet i tid
Ägarbyte är en naturlig del av ett företags livscykel – och ett av de största besluten i en företagares karriär. Det är bra att börja förbereda det i god tid så att bytet kan genomföras på ett kontrollerat sätt. Det är fördelaktigt att avsätta några år för att förbereda sig på olika delområden i affären, såsom fastställande av företagets värde, beskattning och pensionsfrågor.
En väl förberedd försäljningsprocess lägger grunden för en framgångsrik företagsaffär och hjälper till att nå uppsatta mål. På Sparbanken finns vi vid din sida – med sakkunskap, förståelse och målmedvetenhet.
2. Definiera dina mål som säljare vid ägarbyte
Det är viktigt att klargöra för dig själv: Varför vill jag sälja? När och på vilka villkor? Är avsikten att sälja endast affärsverksamheten eller även företagets aktier? Dina mål kan handla om att gå i pension, byta karriär eller till exempel förverkliga nya drömmar.
När målen är tydliga underlättas beslutsfattandet och försäljningsprocessen går konsekvent framåt. På Sparbanken lyssnar och hjälper vi dig att hitta den väg som passar dig bäst.
3. Förbered företaget för försäljning
För att ett företag ska vara i ett sådant skick att det kan säljas behövs förutom ett oklanderligt bokslut även en tydlig helhetsbild av affärsverksamhetens tillstånd, eventuella risker och utvecklingsområden. Företagaren bör granska verksamheten objektivt – hur ser och upplever utomstående företaget?
Väl förberedd dokumentation (t.ex. avtal, siffror, registreringar och anställningsavtal) skapar förtroende och kan direkt påverka försäljningspriset som fås för företaget. Även små förbättringar kan reflekteras i värdet – vi hjälper dig att identifiera dem.
En ärlig och realistisk värdering av affärsverksamheten ger dig trygghet att ge dig ut på marknaden. Köparna vill förstå hur affärsverksamheten är uppbyggd, vilket värde den genererar – och vilken potential den har.
Det är bra att göra en tydlig sammanfattning om till exempel:
- ekonomiska nyckeltal
- fördelningen av kundrelationer
- konkurrensfördelar
- personalens kompetens
- utvecklingsprojekt.
4. Kartlägg potentiella köpare
En bra köpare är inte alltid en självklarhet – ibland finns köparen redan i ditt nätverk, till exempel i personalen, som kund eller konkurrent. Det är bra att närma sig potentiella köpare med urskiljning och konfidentialitet.
Tänk också på:
- vill du hålla affärsverksamheten lokalt eller expandera till en ny region?
- hur viktigt är det för dig att företagets historia fortsätter?
Det är också bra att involvera banken i diskussionen i ett tidigt skede: då kan du till exempel erbjuda eventuella finansieringsalternativ till den potentiella köparen.
5. Fastställ företagets pris
Företagets värde är en kombination av resultat, tillväxtpotential, kompetens och historia. Ofta görs värderingen utifrån exempelvis rörelseresultat före avskrivningar, kassaflöde eller substansvärde.
En erfaren expert på företagsaffärer kan hjälpa dig att tolka rätt siffror och skapa ett motiverat värde.
Avkastning på intäkter från företagsaffären
Efter företagsaffären fortsätter livet i en ny form. Kanske vill du gå i pension, börja med ny affärsverksamhet eller bara ta dig tid för dig själv och dina nära och kära. Oavsett vad du gör är det dags att stanna upp och planera.
På Sparbanken hjälper vi dig att:
- planera hur du placerar de tillgångar som erhållits från försäljningen
- fundera på skattemässigt förnuftiga lösningar
- trygga vardagen och framtiden
- bygga en övergripande förmögenhetsplan.
En företagsaffär är ofta ett beslut efter en lång företagarresa – och samtidigt början på något nytt. Vi finns vid din sida även efter affären.
Försäljningsintäkterna från företagsaffären kan användas för att skapa mer förmögenhet. Tjänsten Sparbanken Privatbank hjälper dig att diversifiera och placera även större tillgångar på ett förnuftigt sätt.