Företagare, fall inte för fakturabedrägerier!

Bedrägeriförsök kan orsaka företagarna många slags tråkigheter. Som lägst kan priset vara en stund bortkastad tid men i värsta fall kan företaget gå omkull. Företagarens bästa skydd är att lära sig att känna igen farorna i förväg.

Bedragarna är ett beklagligt vanligt besvär i företagarens vardag, det är något som chefen för lagstiftningsärenden Tiina Toivonen på Företagarna i Finland väl känner till.

“Vi får varje år 50 000 samtal och företagsbedrägerier hör till de vanligaste frågorna. Här talar vi om stora saker enligt finländsk måttstock.”

Företagarna förlorar på årsnivå tiotals miljoner till bedragarna

Toivonen säger att enheten för utredning av grå ekonomi år 2014 uppskattade att enbart bedrägerier med katalogtjänster på årsnivå orsakar företagen en faktura på 20 000 000 euro. De sammanräknade förluster som bedrägerierna orsakar är säkert mycket större. 
  
Toivonen uppmanar företagarna att vara alerta, bekanta sig med de olika bedrägeriformerna och veta sina egna rättigheter i en tvistsituation. Om man märker att man blivit utsatt för ett bedrägeri ska man också våga tala om det och vid behov be om hjälp till exempel av företagarorganisationen. 

“Var och en bestämmer naturligtvis själv vad den gör men också en företagare som blivit utsatt för bedrägeri är en för mycket”, säger Toivonen. ”Om en stor del inte berättar kommer de här sakerna inte fram i ljuset här i samhället. Och det underlättar ju bara bedragarnas verksamhet.”

Gamla bedrägerikonster är populära från år till år

Bedrägerierna varierar mellan billiga och snabba masskontakter till en riktad attack mot ett enskilt företag och som kräver långvariga förberedelser. Nya sätt uppfinns hela tiden men också gamla sätt som bedragarna märkt att fungerar bra är fortfarande populära. Enligt Toivonen borde varje företagare känna igen åtminstone följande risksituationer: bluffakturor och marknadsföringsbedrägerier, vd-bedrägerier, katalogtjänster och identitetsstölder.

“Fastän det finns många olika slag av företagsbedrägerier är de här ständigt återkommande och vi får hela tiden samtal om dem av företagare.”

Bluffakturor och marknadsföringsbedrägerier kräver att man är uppmärksam

Till bluffakturor räknas alla fakturor som i verkligheten är obefogade. En företagare faktureras till exempel för en produkt eller tjänst som aldrig har beställts eller fåtts, eller rätten att fakturera sägs ha uppstått till följd av ett telefonsamtal. I marknadsföringsbedrägerier har man i en faktura som ser vanlig ut smugit in en text som” genom att betala den här fakturan undertecknar du ett avtal” som är mycket svår att upptäcka.

Känn igen och förhindra bluffakturor och marknadsföringsbedrägerier: 

Gå inte och betala något för säkerhets skull, råder Toivonen. ”De här pengarna kan det vara svårt att få tillbaka. Kontrollera alltid fakturans uppgifter noggrant. Om du är ens lite osäker på om du har beställt den produkt eller tjänst som står i fakturan ska du kontakta den som sänt fakturan och reda ut saken. Om fakturan helt klart är ett bedrägeri kan du lämna den obetald. Om fakturor inte kommer direkt till företagaren utan till exempel till bokföraren är det bra att i förväg komma överens om hur man kontrollerar att fakturorna är befogade.

Vd-bedragaren pressar en ett agera snabbt

Det är fredag eftermiddag just före arbetsdagen slutar. Då kommer det till e-posten en faktura som borde betalas snabbt. Avsändaren är företagets ekonomidirektör. Okej – fakturan snabbt till betalning och sedan iväg och fira veckoslut.

Till exempel så här kan ett vd-bedrägeri gå till. Bedragaren kontaktar företagets ekonomiförvaltning eller en person som har rätt att sköta betalningar och pressar på med en brådskande girering. Hen kan föreställa företagets ekonomichef eller VD och eventuellt också en representant för ett samarbetsföretag, såsom jurist. Kontakten sker per e-post eller telefon just när arbetsdagen håller på att ta slut, typiskt en fredag när mottagaren har minst tid och koncentrationsförmåga att börja reda ut vad det egentligen är fråga om. Bedragaren som är väl förberedd kan öka sin trovärdighet genom att nämna bekanta arbetskamraters namn.

En betalningsbegäran som kommer per e-post kan ha en nästan identisk e-postadress som det riktiga företaget, istället för rita@firma.fi kan det stå rita@fiirma.fi. Meddelandet kan också komma från en riktig persons adress men den används av en bedragare som brutit sig in i e-posten.

Känn igen och förhindra vd-bedrägeri:


En ovanlig betalningsbegäran – till exempel att snabbt överföra en stor summa – är alltid en varningssignal, vare sig den kommer i en obekants eller bekants namn. Också i det fallet att de är vanliga i företagets verksamhet lönar det sig att kontrollera fakturans uppgifter med den som skickat begäran. 

Det lönar sig också att reagera om innehållet och språkdräkten i ett meddelande från en bekant person verkar avvikande. Det kan vara fråga om ett konto som blivit hackat. 

“Skapa gemensamma spelregler för företaget om hur fakturor ska tas emot, äktheten verifieras och gireringar göras”, instruerar Toivonen. ”Kom överens hur man ska göra om en betalningsbegäran väcker misstankar.” Till personer som tagit kontakt per telefon kan man till exempel ringa tillbaka via det företags växel som hen påstår sig ringa från.

Vill du ha en säker ekonomisk partner för ditt företag? Bli en av våra nöjda kunder

Tipsen gavs av chefen för lagstiftningsärenden Tiina Toivonen på Företagarna i Finland. Som källor har också använts bl.a. Kommunikationsverket: Cybersäkerhet, Företagarna i Finland: Suomen Yrittäjät: Yritystoiminnan ABC - Harhaanjohtava markkinointi ja valelaskut, Konkurrens- och konsumentverket: Pieniin ja keskisuuriin yrityksiin kohdistuvat huijaukset.


Artikeln hör till serien ”Intensivkurs för företagare”. Där får du information om finansiering, kassahantering, juridiska frågor, att placera som företagare och om hur man försöker lura företag. Beställ intensivkursen till din e-post.
 
Kategorier
...