Betalterminal – hur väljer jag den som passar mitt företag bäst?

Det finns många olika betalterminaler. Ibland kan det hända att man när man startar ett företag funderar på om det alls behövs en betalterminal. Med tanke på försäljningen är det ändå ett av företagets viktigaste anskaffningar. Kortbetalningar blir mer och mer populära när användningen av kontanter minskar. Läs tipsen om vad du bör tänka på när du väljer en betalterminal.

Nets betalterminal

När du startar ett företag i en fysisk affärslokal märker du plötsligt att en betalterminal är livsviktig. Men var kan jag hitta betalterminaler och vad ska jag ta hänsyn till när jag köper? Vad innebär köpmannaavtal och på vilket sätt hör det samman med att ta emot kortbetalningar? Nedan får du svar på bland annat dessa frågor.

Betalningslösning, var ska man börja?

När man tittar på betalningslösningar kan utbudet ibland verka överväldigande. Så hur ska man välja betalningsterminal? Ofta kan bankens företagsrådgivare ha rekommendationer om eller erfarenhet av olika leverantörer av betalningslösningar. Det kan också vara bra att vända sig till den lokala nyföretagarcentralen eller fråga bekanta företagare om deras erfarenheter av olika tjänsteleverantörer.

Man kan också jämföra olika betalningslösningar på nätet. Vid en jämförelse kan man lätt fastna vid enskilda siffror och tycka att man hittat den mest kostnadseffektiva lösningen. Kostnaderna i anslutning till betalningslösningen består av en månadsavgift och ett procentuellt arvode för de mottagna kortbetalningarna. Det kan därför vara svårt att jämföra den totala kostnaden, särskilt om inte alla kostnader anges tydligt på webbplatsen. Det bör man inte tveka att vända sig till de olika tjänsteleverantörerna och ställa frågorna direkt, så att det inte uppstår några oklarheter.

Betalningslösning – vad är det och vad innehåller den?

Betalningslösningar består av olika delar som man bör beakta. Den första är själva betalterminalen. Det finns många olika sådana. Behöver du en fast eller trådlös, flyttbar terminal? Vill du att betalterminalen ska skriva ut ett kvitto på papper? Till exempel vad gäller dessa frågor finns det skillnader mellan betalterminaler, och det är bra att ta hänsyn till de viktigaste funktionerna i ditt företag.

Förutom den fysiska betalterminalen åtföljs betalningslösningen av ett köpmannaavtal som kan köpas från en eller flera platser beroende på tjänsteleverantör. I många situationer kan det vara tydligare att få både en betalterminal och ett köpmannaavtal från samma plats. Med ett köpmannaavtal avses ett redovisningsavtal som gör det möjligt att överföra kortbetalningar som mottagits via en betalterminal till ett konto. Ett köpmannaavtal är som ett SIM-kort för en mobiltelefon, utan ett köpmannaavtal fungerar inte betalterminalen. Köpmannaavtalet fastställer också vilka betalkort som kan accepteras.

En central fråga för företaget är också tillgången till teknisk support för betalterminalen. Om tekniken krånglar och betalterminalen slutar fungera, hur snabbt kan du få en ny, fungerande terminal? Leveranstiderna för teknisk support kan variera från några timmar till flera dagar beroende på tjänsteleverantör. Beroende på tjänsteleverantör kan nivån på den tekniska supporten också höjas för att möta företagets behov, och det är viktigt att definiera vilken typ av tjänst som det är värt att betala extra för.

Bästa konkurrenskraft med tilläggstjänster

När mottagandet av kortbetalningar är i sin ordning är det bra att fästa uppmärksamhet vid andra tjänster som utvecklar affärsverksamheten. Beroende på leverantör av betalningslösning är det möjligt att komplettera betalterminalen med olika tilläggstjänster som hjälper företaget att utveckla sin affärsverksamhet och bättre förstå kundbeteendet.

Tilläggstjänsterna inkluderar bland annat en dynamisk valutaomvandlare (DCC), som gör att du kan ta emot betalningar i utländsk valuta. Detta är särskilt viktigt om ditt företag inte bara är populärt bland lokalbefolkningen utan också bland turister. Om det i affärslokalen finns produkter eller tjänster från flera företag är det möjligt att ansluta flera företagare till betalterminalen, beroende på tjänsteleverantör. En sådan lösning kan i många fall vara både praktisk och kostnadseffektiv.

Vissa leverantörer av betallösningar tillhandahåller också analysverktyg som ger dig en översikt av ditt företag och kan hjälpa dig att vidareutveckla din affärsverksamhet och därmed göra det möjligt för ditt företag att sticka ut från konkurrenterna. Uppföljning av den veckovisa försäljningsutvecklingen kan ge användbar information för både planering av arbetstider och schemaläggning av lagerpåfyllning, vilket gör det lättare att förbereda sig för bråda tider.

Sparbanken som stöd för lösningen

Sparbanken erbjuder sina kunder betalterminallösningar i samarbete med Nets Finland, som är en del av den internationella koncernen Nets A/S. Med Nets betalterminallösningar kan varje företag säkert hitta rätt betalningslösning, oavsett affärsverksamhet. Sparbankens företagsexperter hjälper ditt företag att välja betalningslösningar.

 

Behöver ditt företag en betalterminal? Lämna en kontaktbegäran så kontaktar vi dig.

Kategorier

Intressant just nu