Tips för distansarbete – ta hand om dig själv

Undantagstillståndet har påverkat livet för många av oss. Allt fler av oss jobbar hemifrån, oberoende av plats. Så är också fallet exempelvis inom Sparbankens kundtjänst. Vi vill skydda våra kunders och anställdas hälsa, men samtidigt vara lika tillgängliga som vanligt och besvara kundernas frågor enligt bästa förmåga. Många av medarbetarna inom vår kundtjänst besvarar därför samtal på distans, det vill säga hemifrån.
Även om man gillar att vara hemma kan distansarbete kännas påfrestande även för de mest tålmodiga bland oss. Vad ska man göra om man känner att man håller på att få klaustrofobi? Vi frågade våra medarbetare om tips på hur man klarar av vardagen med distansarbete. Så här svarade Sanna, Nina, Susanna, Sofia, Kirsi, Janne, Anni och andra Sparbanksmedarbetare som just nu jobbar på distans.

Kom ihåg pausgympan och att sträcka på benen ibland

”Ta en femton minuters promenad under lunchrasten. Drick kaffe på balkongen, på terrassen eller ute. Försök stå upp och sträcka på benen när du exempelvis talar i telefon och inte behöver datorn.” – Sofia

”Beställ pausgympa exempelvis till telefonen. Jag har beställt gympa för 15 dagar, och den tar bara fem minuter per dag. Det är ett väldigt bra sätt att ta pauser under distansarbetsdagen. När snön smälter bort och det blir varmare ska jag gympa på bakgården. Gympan kostade ungefär 20 euro, som gick till ett lokalt företag. Jag försöker också sträcka på benen med ungefär en timmes mellanrum.” – Susanna

Skilj mellan arbets- och fritid

”Kom ihåg att stänga av datorn ibland. Jag har jobbat på distans i 21 år. Redan från början poängterades det för oss att man måste komma ihåg att stänga av datorn, för arbetsgivaren ser inte arbetsnarkomanens tysta och ensamma utmattning. Förmågan att leda sitt eget arbete blir också viktig.” – Nina

”Också en liten stund utomhus piggar upp. Gå till exempel till närmaste park tillsammans med ditt barn en timme under dagen, och lämna telefonen hemma.” – Anni

Håll kontakt med arbetskamraterna

”Träffa arbetskamraterna virtuellt, och håll exempelvis kaffepauser på distans.” – Janne

Hjälp barnen att skapa en rytm för skoldagen och kom överens om gemensamma spelregler

”När man har både skolbarn och distansjobbare hemma är det bra att komma överens om vem som jobbar var. Man kan också gärna komma överens om exempelvis lunchtider och när man får störa de andra. Att göra upp en läsordning för dagen fungerar bra.” – Sanna

”Lockelsen att göra något annat än att studera är stor särskilt för familjens yngsta.  Jag har löst det här genom att ta ifrån barnen telefonerna och kontrollerna till spelkonsolerna under skoldagen.” – Minna

Var flexibel och utarbeta kreativa lösningar 

”Jag fick precis instruktioner för en gymnastiklektion för min sjundeklassist, och jag fick lust att också själv delta i lektionen. Den övriga familjen kan säkert också ha nytta av instruktionerna.” – Anni 

”Jag använder hörlurar, så att barnen vet att jag inte får störas. Hörlurarna hjälper mig att koncentrera mig och filtrerar bort lite ljud.” – Katariina

Vilka är dina bästa tips? Dela med dig av dem till dina kollegor och vänner, så mår ni alla bättre. Vi önskar er alla krafter i detta undantagstillstånd, tillsammans klarar vi oss bättre. Om du har frågor om något som gäller ekonomin, kontakta oss. Vi hjälper dig.

Sparbanksgruppen sysselsätter omkring 1 400 medarbetare över hela Finland. Mer information om Sparbanken som arbetsplats finns här.

...