”Rahoituksesta se ei ainakaan jää kiinni” – Suomen yrittäjäystävällisin pankki tukee yritysten kasvavia investointihaluja

Talous elpyy ja yritysten investointihalut kasvavat. Yrityksen kasvu ei jää ainakaan kiinni rahoituksesta, Säästöpankki lupaa. Orastavaan työntekijäpulaan Säästöpankki vinkkaa kiinnittämään huomioita pieniin asioihin, jotka eivät maksa juuri mitään – avoimempaan viestintään ja työn joustavuuteen.

Kari Suutari - Säästöpankkiryhmä, liiketoimintajohtaja / yritysasiakkaat

Kun taloudessa pyyhkii hyvin, myös yritysten investointihalut kasvavat. Kasvamaan ja investoimaan kannustaa myös Säästöpankki.

”Rahoituksesta se ei ainakaan jää kiinni. Yrityksillä on nyt hyvä mahdollisuus saada kasvuunsa ja investointeihinsa rahoitusta”, Säästöpankkiryhmän yritysasiakkaista vastaava johtaja Kari Suutari lupaa.

Yritysten investointihalukkuutta tukee uusi koronatakaus, jonka avulla yritys voi saada Säästöpankista pankkilainaansa 70 % takauksen. Takaukseen voi tarvittaessa yhdistää Finnveran takauksen, joten eväät kannattavaan kasvuun ovat nyt erinomaiset. 

Säästöpankki on panostanut yritysten elpymiseen jo ennen koronatakausta. Onnistumisesta on esimerkkinä Suomen paras yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyys viimeisimmässä asiakastyytyväisyyttä mittaavassa EPSI Rating –tutkimuksessa. 

”Tavoitteemme on tarjota markkinoiden paras yhdistelmä henkilökohtaista ja digitaalista palvelua, ja tässä olemme asiakkaidemme mielestä onnistuneet hyvin myös koronan aikana”, Suutari iloitsee.  

”Panostamme siihen, että yrityksillä on juuri heille sopivaa apua ja palvelua tarjolla kaikissa kanavissa. Verkkoneuvottelut, lyhennysvapaat ja sähköiset allekirjoitukset ovat helpottaneet yrittäjän arkea, ja webinaareissa olemme jakaneet neuvoja muun muassa yritysten uudistumiseen pandemian aikana”, Suutari kommentoi.

Talouden elpyessä suurella osalla yrityksistä menee nyt paremmin, mutta osalla on edelleen hankalaa.

”Nykyinen yhteiskunnan sulkeutuminen ei voi, eikä saa, jatkua enää rokotustilanteen parantuessa. Siksi uskon, että myös niille yrityksille, joita korona edelleen piinaa, on näköpiirissä parempaa. Ja onneksi moni asiakkaamme, jolla on ollut korona-aikana haasteita, on onnistunut kehittämään toimintaansa ja on nyt paremmassa asemassa”, Suutari toteaa. 

Näin pärjäät työvoimapulassa: Pidä ihmisistä kiinni pienillä teoilla

Talouden elpymisen toinen puoli on työvoimapula. Suurin ongelma työvoimapulaan on TEM:n elokuussa julkaiseman kyselyn mukaan osaamisen puute. 

”Korona on voinut nopeuttaa jo käynnissä ollutta muutosta. Esimerkiksi sosiaalialoilta on hakeuduttu muille toimialoille. Menestyvän yrityksen pitää löytää keinot pitää työntekijöistään kiinni”, Suutari kommentoi. 

Työn houkuttelevuutta on syytä pohtia. Esimerkiksi työn joustavuus voi lisätä työntekijän hyvinvointia, mikä voi olla iso houkuttelevuustekijä työntekijöitä rekrytoitaessa.

”Moni yritys miettii nyt, kuinka paljon työtä voi tehdä etänä. Ne pohdinnat kannattaa tehdä huolella, sillä joustavuudella voi olla suuri vaikutus houkuttelevuuteen”, Suutari lisää.

Lisäksi yritysten kannattaa miettiä, miten erilaisissa perhetilanteessa voisi joustaa. Työtyytyväisyyteen pitää panostaa, mutta ei aina niin, miten perinteisesti on ajateltu. 

”Ihmisten tyytyväisyys ei synny vain materiasta. Se syntyy pienistä asioista, jotka eivät maksa juuri mitään kuten avoimesta viestinnästä – siitäkin, että pomo on aidosti kiinnostunut ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan, hyvää johtamista unohtamatta”, Suutari neuvoo.

Työntekijöiden sitouttamisessa voi hyödyntää myös pankkituotteita kuten ryhmäeläkettä, jonka maksut ovat yritykselle vähennyskelpoisia ja niitä ei lasketa työntekijän palkaksi.

”Se on hyvä ja kustannustehokas tapa palkita ja sitouttaa esimerkiksi yrityksen avainhenkilöt”, Suutari lisää.

Tehokkain uusien ja vanhojen työntekijöiden sitouttamisen keino on kuitenkin yhdistelmä uutta ja vanhaa: perinteiset rahalliseen palkitsemiseen liittyvät edut on hyvä olla olemassa, mutta yrityksen kulttuurin houkuttelevuustekijöitä on nyt syytä korostaa.

”Etätyömahdollisuudet, työn joustavuus ja avoin kommunikaatio painavat vaakakupissa yhä enemmän parhaista työntekijöistä kilpailtaessa”, Suutari muistuttaa. 

 

Lisätiedot:

Kari Suutari
Säästöpankkiryhmä, liiketoimintajohtaja / yritysasiakkaat,
044 207 1905, kari.suutari@saastopankki.fi

Säästöpankkiryhmä edistää yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja. Säästöpankkien asiakkaina on lähes 10 % suomalaisista pienistä pk-yrityksistä.

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija
...