Mediatiedote: Volyymikasvua hyvän draivin, asiakastyytyväisyyden ja asiakkaiden luottamuksen siivittämänä

Aito Säästöpankin pankkitoiminnan volyymi ja kannattavuus kasvoivat vuoden 2018 aikana merkittävästi. Pankin tase kasvoi vuoden 2018 aikana 6,2 prosenttia, ollen vuoden lopussa 700,2 miljoonaa. Luottokanta kasvoi asuntokaupan loppuvuoden rauhoittumisesta huolimatta 13 prosentilla ja asiakasvaroissa nähtiin 6 prosentin nousu. Asiakasvirta vahvistui 4200 uudella asiakkaalla. Alkuvuodesta Säästöpankkiryhmä julkisti joukon uusia digitaalisia palveluja, joilla asiakaskokemusta kehitetään yhä monipuolisempaan suuntaan. Kehityspanostukset näkyvät myös Aito Säästöpankin tuloksessa.

Säästöpankin brändikuva

”Asiakasliiketoimintamme kasvoi suunnitellusti. Asiakastyytyväisyys ja paikallisten asiakkaiden luottamus näkyvät tuloksessamme volyymikasvuna”, iloitsee Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen. ”Vuosi oli kuitenkin kaksijakoinen, sillä vastaavasti tulosta painoi alas pankin oman sijoitussalkun sijoitustuottojen supistuminen sekä siirtyminen IFRS9-standardin käyttöön, jossa sijoitusomaisuuden arvonvaihtelut käsitellään tulosvaikutteisesti. Tulosta heikentävä vaikutus oli yhteensä 4,3 miljoonaa euroa.  Näin ollen vuodet 2017 ja 2018 eivät ole suoraan vertailukelpoisia.”

Sen lisäksi, että IFRS 9:n käyttöönotto vaikutti merkittävästi pankin tilinpäätöksen laatimisperiaatteisiin rahoitusvarojen ja -velkojen luokittelun ja arvostamisen sekä rahoitusvarojen arvonalentumisen osalta, vuoden 2018 aikana nousua oli myös kehityskuluissa, digipanostusten ja Säästöpankkiryhmässä aloitetun peruspankkijärjestelmän uudistuksen vuoksi.

”Uusi peruspankkijärjestelmä tukee digitaalista strategiaamme ja kasvutavoitteitamme markkinoilla. Projekti on mittava, ja sen vaikutus näkyy kehityskuluissamme myös lähivuosina. Toisaalta peruspankkijärjestelmän uusiminen on välttämätön etappi matkallamme kohti entistä parempaa asiakaskokemusta. Tahdomme taata asiakkaille ketterät, toimivat ja turvalliset palvelut myös jatkossa - kaikissa asiointikanavissa”, toteaa Ahonen.

Asuntolainakauppa vauhdittaa markkinaosuuden kasvua

Asuntolainakannan vuosikasvu oli vuonna 2018 Suomen Pankin mukaan 1,7 %. Aito Säästöpankissa asuntolainoja nostettiin kuitenkin huomattavasti rivakammin - siitä kertoo 10,7 prosentilla ja 586 miljoonaan euroon kasvanut asuntolainakanta.

”Säästöpankkiiriemme hyvän draivin lisäksi asuntolainakantamme kasvua tukee Sp-Koti –kiinteistönvälitysketjun hieno kehitys Pirkanmaan alueella. Käytettyjen asuntojen kauppamäärän laskusta ja sijoitusasuntokysynnän rauhoittumisesta huolimatta Sp-Koti laajentui, ja alueemme Sp-Koti -yritykset tekivät 463 kauppaa vuoden 2018 aikana. Kauppamäärä kasvoi reilusti yli kolminkertaiseksi aiempaan vuoteen verrattuna, samoin ketjun palveluksessa toimialueellamme on nyt kolminkertainen määrä työntekijöitä vuoden takaiseen verrattuna”, kertoo Ahonen tyytyväisenä.

Suomen parasta osakevarainhoitoa

Vuoden 2018 sijoitusmarkkinoilla nähtiin voimakkaita kurssiliikkeitä. Aito Säästöpankissa rahasto- ja vakuutussäästäjien määrä kuitenkin kasvoi 6,3 prosentilla ja asiakasvarat kokonaisuudessaan 6 prosentilla, nousten lähes 830 miljoonaan euroon.

”Rahastotutkimusyhtiö Morningstar palkitsi viime maaliskuussa Säästöpankin Sp-Rahastoyhtiön Suomen parhaana osakevarainhoitajana. Rahastomme tarjoavat asiakkaillemme tutkitusti hyvän mahdollisuuden vaurastumiseen ja työkalupakistamme löytyy laadukkaat ratkaisut myös niille, joille varallisuutta on kertynyt jo enemmän. Aktiivinen ja asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioon ottava varainhoitomme kasvoi vuoden 2018 aikana ilahduttavasti 20,7 prosentilla”, Ahonen riemuitsee.

Kannattavaa kasvua

Vuoden 2018 aikana Aito Säästöpankki keskittyi kasvattamaan asiakaskuntaansa ja kannattavuuttaan, ja sama työ jatkuu myös kuluvana vuotena.

”Katseemme on vahvasti tulevaisuudessa ja panostamme voimakkaasti digitaalisten palvelujen kehitykseen. Emme kuitenkaan unohda juuriamme, vaan tahtotilanamme on säilyttää esimerkiksi päivittäisasioinnin palvelut kaikilla konttoripaikkakunnilla, pois lukien Lempäälässä, missä niitä ei ole ollut alun alkaenkaan. Tämä onnistuu, kunhan vain pidämme huolta asiakkaidemme lisäksi myös omasta tuloskunnostamme ja kannattavuudestamme”, Ahonen sanoo.

Alkuvuodesta Aito Säästöpankissa käyttöön otettu joustavan työajan malli mahdollistaa sen, että pankki pystyy tarjota asiakkailleen aiempaa enemmän neuvotteluaikaa. Luontaista kysyntää on varsinkin ilta-ajoille, ja nyt työssäkäyvänkin on aiempaa helpompi ehtiä esimerkiksi lainaneuvotteluun, sillä konttorit palvelevat ajanvarauksella aina iltakahdeksaan saakka. Jos taas asiakkaan on kätevämpää laittaa talousasiansa reilaan kotisohvalta käsin, onnistuu tämä verkkoneuvottelun avulla. Asiakkaille on tarjolla myös erityisasiantuntemusta varallisuudenhoitoon, lainopillisiin palveluihin ja yritysasioihin liittyen jokaisessa konttorissa.

”Toimimme myös vuonna 2019 suurella sydämellä ja Pirkanmaan laajimmalla konttoriverkostolla. Tavoitteenamme on olla muutaman vuoden päästä alueemme halutuin talouden kumppani. Yhdessä osaavan ja innostuneen henkilökuntamme kanssa tahdomme yhdistää digitaalisen ja henkilökohtaisen asiakaspalvelun Suomen parhaaksi asiakaskokemukseksi, säästöpankkikokemukseksi”, kertoo Ahonen.                       

Lisätietoja:

Pirkko Ahonen | toimitusjohtaja | pirkko.ahonen@saastopankki.fi | 050 407 0334 | @PankkiPirkko

Aito Säästöpankki toimii Pirkanmaan talousalueella palvellen asiakkaitaan 14 konttorissa 10 kunnan alueella. Kuulumme Säästöpankkiryhmään yhdessä 23 muun paikallisen säästöpankin kanssa. Edistämme yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja. www.saastopankki.fi/aito

Tiedote pdf-muodossa

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen

Ajankohtaista