Pelkoja ja onnistumisia murroksen keskellä Puolivuosikatsaus 6/2019

Esa Jäntti on johtanut Nooa Säästöpankkia nyt kahden vuoden ajan. Toimitusjohtajamme kyseenalaistaa rohkeasti vallitsevia käytäntöjä ja kannustaa intohimoisesti luomaan enemmän hyötyä asiakkaille. Työn jälki näkyy ja pankin liiketoiminnan tulos on kehittynyt alkuvuonna erittäin suotuisasti. Kuluneet kaksi vuotta ovat pitäneet sisällään pelkoja, kovaa työtä ja onnistumisen tunteita. Lue Esan mietteet ja tutustu puolivuosikatsaukseemme.

Nooa Sp - Esa Jäntti

”Tilanne on äärimmäisen pelottava. Disruptio muuttaa kaiken. Perinteiset pankit tulevat kaatumaan koska tuotot katoavat. Pysy kaukana pankeista.” Kun reilut pari vuotta sitten finanssialaa jo monipuolisesti nähneenä siirryin Nooa Säästöpankkiin, oli minulla ja yleisellä näkemyksellä alustuksen kaltainen yleispelko.

Jo tuolloin lähes jokaiseen asiaan tarjottiin ratkaisuna digitaalisuutta ja parempaa asiakaskokemusta. Lähes jokainen pankki pyrki tuomaan uusia palveluita kuluttajille luoden kuvaa elämää helpottavasta maailmanmullistuksesta palveluineen ja löytämään näin pikaisesti apuja tulevaisuuden mörköjen sekä laskevien tuottojen kurimukseen.

Tahdon johtaa aidosti erilaista pankkia

Nooa Säästöpankki on perustamisestaan asti ollut erilainen pankki. Reilusti ketterä ja asiakaslähtöinen. Jo pankkiin tullessani erottautuminen tapahtui mm. kotikäyntien mahdollisuudella. Toimialan murros ja tuottojen katoaminen koskevat kuitenkin myös meitä. Suurena vastuunani on säilyttää erilaistavat tekijät kannattavuutta unohtamatta.

Työlistamme on ollut melkoinen ja kuluneen kahden vuoden aikana olemme onnistuneet Nooan jengillä tekemään hienon toiminnan muutoksen, joka näkyy nyt myös tulosriveillä. Emme ole suinkaan vielä valmiita, mutta suuntamme on oikea.

Minun täytyy ajatella aina asiakasta

Meidän täytyy tuottaa asiakkaalle hyötyä joka kohtaamisessa ja roolissa. Olen joutunut tarttumaan useaan vanhaan toimintatapaan ja kysymään: ”Mitä hyötyä tästä on asiakkaalle.” Yksinkertaisella kysymyksellä löytyy usein hukkaa ja asioita, joita on vain totuttu tekemään ilman kyseenalaistamista. Tahdon, että keskitymme olennaiseen ja kasvamme auttamalla asiakkaita aidosti elämän eri käänteissä perinteisen tuotemyynnin sijaan. Jotta tähän jää aikaa, on kaikki tarpeeton tunnistettava ja ratkaistava muulla tavalla.

Onnistumisemme näkyy siinä, että asiakkaamme suosittelevat meitä läheisilleen. Asiakastyytyväisyytemme on huippuluokkaa (NPS 85%) ja tämä ei olisi onnistunut ilman sitoutunutta ja osaavaa huippujengiä. Tästä asiasta olen erityisen ylpeä. Suosittelu tuo meille uusia asiakkaita ja taloudellisen tuloksen kautta voimme yhä edelleen kehittää palveluamme, sekä jakaa tulosta yhteiskunnalle.

Huiput harjoittelevat

Muutosmatka on ollut ja tulee olemaan vaikea. Sillä matkalla kuuluu myös naurua ja iloa. Uskon, että jokainen meistä haluaa oppia uusia asioita. Harjoittelemalla opimme uusia asioita ja siksi olemme muuttaneet toimintatapaamme ja organisaatiomme niin, että mahdollistamme uusien asioiden oppimisen. Tämä on vaatinut monen vanhan rakenteen muuttamista, toimenkuvien ja vastuiden uudistamista ja luopumista. Samalla olemme perustaneet uusia liiketoiminta-alueita ja kasvaneet mm. juridiikan, turvaamisen ja kiinteistönvälityksen palveluiden kautta.

Mitään hokkuspokkusta emme ole Nooassa tehneet, emmekä sitä lupaa. Olemme aina lähellä asiakasta ja rakennamme tekemistämme sen mukaisesti. Harjoittelemme itsemme paremmiksi. Pankkialan muutos jatkuu voimakkaana ja me pidämme huolta, että asiakkaamme saavat jatkuvasti parasta hyötyä. Sekä digitaalisesti että henkilökohtaisesti.

Ei muuten pelota enää. Tekeminen tämän jengin kanssa auttaa asiaan.

Puolivuosikatsaus 1.1. - 30.6.2019 (.pdf)

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista