Kotikäynti sopii Helsinki Seagulls -pelaajan kiireiseen arkeen

Koripalloillun pääsarjassa Korisliigassa pelaa vuosittain n. 50 ulkomaalaisvahvistusta. Korisliigan ns. home grown -sääntö sallii joukkueille maksimissaan neljän ulkomaalaispelaajan kuulumisen Korisliiga-ottelun kokoonpanoon. Vahvistuksia voi joukkueessa olla enemmänkin, mutta yhtä aikaa heitä voi ottelukokoonpanossa ja pelikentällä olla vain neljä. Ylivoimaisesti suurin osa ulkomaalaisista pelaajista tulee Yhdysvalloista.

Helsinki Seagullsissa pelaa tälläkin kaudella neljä amerikkalaisvahvistusta, jotka oleskelevat Suomessa 8 – 9 kuukautta. Jotta tämä olisi mahdollista, pitää siihen olla valmius myös kentän ulkopuolella. Tätä varten Seagullsilla on oma prosessinsa, jossa on monta osaa mutta joka on jokaiselle pelaajalle kevyt. Tarkoitus on saada ns. paperityöt alta pois nopeasti ja mutkattomasti, jotta pelaaja voi rauhassa keskittyä pelaamiseen.

Pelaajan kotoutumisprosessi alkaa yleensä samalla viikolla kuin hän saapuu Suomeen. Aivan ensimmäiseksi hänen pitää läpäistä lääkärintarkastus, jossa kartoitetaan pelaajan yleinen terveydentila. Jos kaikki on kunnossa, voidaan edetä myös paperiasioissa.

Tämän jälkeen varataan aika maahanmuuttovirastosta, johon jokainen pelaaja jättää oleskelulupahakemuksensa Suomessa työskentelyä varten. Vierailuaikaa odotellessa tehdään ns. virastokierros.

Virastokierroksen aluksi vieraillaan verotoimistossa, josta pelaaja saa oman henkilötunnuksen ja verokortin. Tämän jälkeen käydään maistraatissa, jossa tehdään virallinen muuttoilmoitus Helsinkiin. Kun pelaaja on näin merkitty Suomen henkilötietojärjestelmään ja myös Helsingissä asuvaksi, haetaan hänelle HSL:n toimistosta myös matkakortti Helsingissä liikkumista varten.

Seuraavaksi on vuorossa pankkitilin avaaminen, joka on välttämätöntä palkanmaksua varten. Tässä apuun tulee Nooa Säästöpankki, jonka kanssa Seagulls on tehnyt yhteistyötä jo vuosia. Nooa Säästöpankin palveluun kuuluvat myös kotikäynnit, jotka ovat toimineet erinomaisesti Seagulls-pelaajien kanssa. Vakiintunut tapamme on, että Nooa Säästöpankin yhteyshenkilö tulee tapaamaan ulkomaalaispelaajia Töölön Kisahallille ennen joukkueen harjoituksia. Hänellä on mukanaan tilin avaamiseen tarvittavat paperit ja hän käy yhdessä pelaajan kanssa läpi tilin käyttöön liittyvät yksityiskohdat. Monesti pelaajilla on kysymyksiä rahan siirtämisestä kotimaahan ja myös tässä säästöpankkiiri on pelaajan apuna.

Ammattiurheilijalle harjoittelurutiinit ovat tärkeitä ja niiden rikkominen pyritään minimoimaan. Sen vuoksi pankin tuleminen pelaajan luokse työpaikalle on Seagullsille tärkeä ja poikkeuksellisen hyvä palvelumuoto.

Kun oleskelulupaprosessi on kunnossa, haetaan lopuksi jokaiselle ulkomaalaispelaajalle KELA:lta oikeutta suomalaiseen sosiaaliturvaan eli KELA-korttia.

Näin pelaaja on viimein saatu virallisesti pelivalmiiksi. Osia on prosessissa monta, mutta loppujen lopuksi se ei vaadi paljon aikaa eikä vaivaa. Suomalainen virastokulttuuri on ottanut isoja askeleita parempaan suuntaan ja yleensä palvelu valtion virastoissa on nopeaa ja ystävällistä.

Kun kaikki on valmista, voidaan ruveta seuraamaan pelaajan suoriutumista pelikentällä.


Aku Perho
Talous- ja hallintojohtaja
Helsinki Seagulls

 

 

...