Kriisijohtamisen ensimmäiset askeleet pankissamme

Viime viikkojen epäuskoa ja suurta ihmetystä aiheuttaneet käänteet vaihtuvat pian uudeksi normiksi. Poikkeustila jatkuu vielä pitkään ja sen seuraukset vaikuttavat vielä kauemmin. Elämme historiallista aikaa ja halusin kirjata ylös koronaepidemian vuoksi pankissamme käynnistetyt ensimmäiset toimenpiteet.

Esa Jäntti etätöissä

Moni asia on yhteiskunnassamme nyt sekaisin. Koronavirus on saanut maailmankaupan ja yhteiskunnat aikamoiseen sekasortoon. Nykyisen tiedonvälityksen mahdollistamana saamme valtaisan määrän erilaista ja erimuotoista informaatiota siitä, mikä on pielessä, mitä voi mennä pieleen ja mitä tulee menemään pieleen. Pelottavaa. Kaikki vanhat möröt on kaivettu esiin niin Espanjantaudeista, mustasta surmasta kuin 1990-luvun lamasta ja 2000 –luvan finanssikriisistä. Tämä on meidän ihmisten tapa toimia.

En halua maalata mörköjä lisää enkä toistaa jo kuulemiamme. Keskityn siihen mitä me voimme nyt tehdä auttaaksemme henkilöstöä ja asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Tekemällä työmme hyvin, autamme samalla yhteiskuntaamme toipumaan tästäkin kriisistä.

Koronaepidemian on ollut henkilökohtaisesti urani haastavinta kriisijohtamisen aikaa. Kerron seuraavassa lyhyesti toimenpiteistä, joita teimme kriisin ensimmäisinä viikkoina.

Ihmisten turvallisuus

Kaikki alkoi henkilöstön ja asiakkaiden turvallisuuden takaamisesta. Siirryimme kriisin alettua välittömästi etätoimintaan. Toimipisteisiin saa edelleen tulla, mikäli se on aivan välttämätöntä. Etätyön toimintatavat ja tekniikat olemme onneksi luoneet jo paljon aikaisemmin.

On tärkeää tietää missä ihmisemme ovat, joten joka aamu koko henkilökuntamme ilmoittaa tilanteensa. Näin myös saamme nopeasti kokonaiskuvan mahdollisesti sairastuneista.

Asiakkaita tiedotettiin vaihtoehtoisista tavoista hoitaa pankkiasioita asioinnin sijaan. Neuvottelut käännettiin puhelin ja verkkotapaamisiksi. Järvenpään toimipiste suljettiin kokonaan ja kassan aukioloa supistettiin asioinnin määrän vähennyttyä merkittävästi. Mikäli toimipisteessä on välttämätöntä asioida, olemme suojanneet nämä kohtaamiset suojaplekseillä ja noudatamme THL:n ohjeistuksia.

Tiedon kulku ja yhteinen todellisuus

Viestimme asiakkaillemme aktiivisesti verkkopankissa ja somessa. Jotta tavoittaisimme asiakkaamme mahdollisimman laajasti, nauhoitin henkilökohtaisesti tiedotteen tilanteesta ja se jaeltiin asiakkaille puhelinrobotiikan avulla. Nauhoitteessa tahdoin rauhoittaa asiakkaitamme, antaa neuvoja ja myös samalla varoittaa huijareiden yhteydenotoista, niiden määrä lähti kriisin myötä valitettavaan kasvuun.

Henkilökunnan kanssa aloitimme päivittäiset aamukaffet Teamsin välityksellä ja sisäiset kanavamme täyttyivät viestinnästä. Kukaan meistä ei saa murehtia asioita yksin tai arvailla asioita. Tahdon, että jaamme päivittäin yhteisen todellisuuden tilanteesta ja muistutan joka päivä miksi teemme tätä työtä, uskon että sen avulla jaksamme poikkeustilan yli.

Liiketoiminnan jatkaminen

Työmme jatkuu poikkeustilasta huolimatta missiomme mukaisesti – tehtävämme on edistää asiakkaidemme säästäväisyyttä ja taloudellista hyvinvointia. Tätä olemme jatkaneet uusissa olosuhteissa ja henkilöstömme joustavuus ja suorituskyky on ollut upeaa. Moni asiakkaistamme on huolestunut ja haluaa pikaista yhteydenottoa. Teemme jokainen parhaamme ruuhkasta huolimatta.

Tietenkin pohdimme koko ajan, mitkä ovat järkeviä tekoja tässä ajan hetkessä. Meille on tärkeää, että pystymme auttamaan asiakkaitamme ja yhteiskuntaa. Tämä voimme tehdä, kun pankkimme on vahva, idearikas ja elinvoimainen. Esimerkkinä teoistamme annoimme jokaiselle työntekijällemme ylimääräistä rahaa käytettäväksi paikallisen yrityksen palveluiden hankkimiseen. Tuemme myös perheitä, jotka kärsivät koronan taloudellisista seurauksista eniten ja tulemme käyttämään työaikaamme vapaaehtoistyön tekemiseen. Pienistä teoista syntyy iso positiivinen virta, jolla pääsemme tästäkin kriisistä eteenpäin.

Olemme saaneet paljon hyviä ideoita asiakkailtamme. Tule mukaan jakamaan niitä. Ollaan yhteyksissä!

Esa Jäntti 

Nooa Säästöpankki Oy 

toimitusjohtaja 
esa.jantti@saastopankki.fi 
@Ejantti  

ps. hyviä vinkkejä www.saastopankki.fi/korona

 
Julkaistu

Ajankohtaista