Uni on hyvinvoinnin peruspilari – Ajoissa apua raha-asioiden aiheuttamaan unettomuuteen

uni on hyvinvoinnin peruspilari

Jokainen on varmasti joskus maannut yöllä sängyssään ajatukset täynnä huolia ja pelkoja. Vaikka kuinka yrittää kääntää ajatuksia muualle, piirtää mieli mustia skenaarioita siitä, kuinka huonosti tässä voikaan lopulta käydä. Ahdistusta lisää huoli seuraavan päivän työpäivästä, kuinka selviän ilman unta. Raha vei omat uneni rakennusaikana. Päivät kulkivat hyvin kiireisen arjen keskellä mutta öisin pelkäsin, että olemme pilanneet aivan kaiken ja joudumme velkavankeuteen keskeneräisen rintamamiestalomme kanssa.

Rahaan liittyvät huolet voivat johtua monesta eri syystä ja Säästöpankin Säästämisbarometrin mukaan ne valvottavat yllättävän monia. Kaikista huonoiten nukkuvat 35-54 vuotiaat naiset, meistä jopa 51% kertoo, että taloudellinen tilanne on aiheuttanut unettomia öitä. Tärkeintä on ettet tyydy tilanteeseen vaan toimit aktiivisesti asian parantamiseksi. Alla olevat keinot ovat auttaneet itseäni, suosittelen kokeilemaan jos uni ei tule

Puhu

Yritä löytää joku jonka kanssa puhua tilanteesta, isä, äiti, puoliso, kaveri, pankkivirkailija, sukulainen, pappi. Ihan kuka vaan, jonka kanssa vyyhtiä voi purkaa palasiksi suuren pelottavan möhkäleen alle musertumisen sijaan. Yritä päästä irti häpeästä, olet ihan sama ihminen, vaikka talousasioissa olisikin juuri nyt selvitettävää. Lähimmäisesi eivät ajattele sinusta pahaa vaan tahtovat auttaa. Lähimmäinen voi myös löytää uusia selviytymisen keinoja.

Kontrolli

Hahmottele tilanne paperille tai syötä se exceliin. Mikä tahansa tapa, kunhan se sopii sinulle. Tärkeintä on saada rehellinen kuva kokonaistilanteesta. Kun mörkö on paperilla, voit laittaa sen yöksi sivuun ja palata asian pariin seuraavana päivänä.

Suunnitelma

Tee paperille hahmotelma seuraavien kuukausien suunnitelmista. Suunnitelma voi olla tilanteesta riippuen euroja tai tekoja. Jälleen kerran, kun suunnitelma on paperilla, voit jättää sen yöksi sivuun ja palata asiaan myöhemmin.

Älä odota

Väsymykseen valitettavasti tottuu ja unettomuus nakertaa hyvinvointia salakavalasti. Taloushuoletkin kasaantuvat hitaasti, joten sinulla on siis aikaa vaikuttaa ja korjata tilanne. On kuitenkin tärkeää toimia mahdollisimman pian, älä päästä tilannetta pahenemaan ja väsymystä kasvamaan niin suureksi, ettet enää jaksa hoitaa juurisyytä kuntoon.

Testaa oma taloudellinen hyvinvointisi

Uusien taitojen ja tapojen oppiminen on täysin mahdollista, mutta se ei tapahdu itsestään. Samat periaatteet pätevät kaikkiin elämänmuutoksiin: aloita pienesti, tee realistinen tavoite ja suunnitelma, pysy siinä ja jatka sinnikkäästi. Meiltä saat apua!

Julkaistu
...