Ihmismielen kiemurat tulppana asuntomarkkinoilla

Henna Mikkonen.

Asuntokauppa Suomessa on hyytynyt viime aikoina merkittävästi. Tammi-toukokuussa asuntoja myytiin lähes 40 % vähemmän kuin vuosi sitten. Myös asuntojen hinnat ovat olleet laskussa jo jonkin aikaa.

Syitä asuntomarkkinoiden horrokseen on useita. Eniten puhutaan korkojen ja muiden kustannusten noususta. Korkojen nousu onkin ollut poikkeuksellisen nopeaa ja moni asuntovelallinen on joutunut huomaamaan, että lainan kuukausierä on noussut merkittävästi. Samaan aikaan myös muut kustannukset ovat nousseet nopeasti, joten eipä ihme, että ihmiset ovat tulleet varovaiseksi.

Eurojen lisäksi myös psykologia vaikuttaa

Ehkä ei tule heti ajatelleeksi, mutta yksi syy löytyy myös ihmisen psykologisista taipumuksista. Käyttäytymistaloustiede on jo pitkään tunnistanut, että ihmisillä on erilaisia psykologisia taipumuksia, jotka voivat johtaa epärationaaliseen tai epäedulliseen käyttäytymiseen.

Tällaisia taipumuksia, usein puhutaan myös kognitiivisista harhoista, on tunnistettu valtava määrä. Yksi niistä on ns. ankkurointitaipumus. Se tarkoittaa sitä, että ihminen ”ankkuroi” omat ajatuksensa johonkin tiettyyn referenssipisteeseen. Asuntomarkkinoilla tämä referenssipiste on usein se hinta, millä asunnon on itse aikoinaan ostanut. Tai se voi olla myös hinta, jonka tietää naapurin saaneen samankaltaisesta asunnosta.

Asuntomarkkinoilla ankkurointitaipumus saattaa olla vielä voimakkaampi kuin esimerkiksi osakemarkkinoilla. Yhden yhtiön osakkeet ovat samanlaisia, mutta asuntomarkkinoilla jokainen kohde on enemmän ja vähemmän uniikki, mikä vaikeuttaa ”oikean” hinnan määrittelyä. Asunto on tyypillisesti myös ihmisten suurin omaisuuserä (ja suurin velkaerä), jolloin siihen liittyy paljon tunteita.

Tappiolla myyminen on henkisesti vaikeaa

Koska asuntojen hinnat ovat viime aikoina laskeneet, ankkurointitaipumus johtaa tällä hetkellä siihen, että omaa asuntoa ei haluta myydä laskeneella hinnalla, vaikka tarve asunnonvaihdolle olisi suuri. Lisäksi käyttäytymistaloustiede tuntee ilmiön, että ihmiset kokevat tappiot noin kaksi kertaa ikävämpänä, kun vastaavan suuruiset voitot tuntuvat hyvältä (prospect theory). Tappiolla myyminen siis on henkisesti vaikeaa. Nämä ihmismielen taipumukset ovat osaltaan vähentäneet kaupankäyntiä ja pidentäneet myyntiaikoja asuntomarkkinoilla.

Mitä väliä tällä on?

Ihmismieli toimii, miten toimii ja omia ajatuksiaan on vaikea muuttaa. Mutta jo erilaisten psykologisten taipumusten tunnistaminen voi auttaa tekemään fiksumpia päätöksiä.

Jos on myymässä asuntoaan ja myyminen halvemmalla hinnalla tuntuu pahalta, on hyvä pysähtyä miettimään asiaa kokonaisuutena. Koska asuntojen hintojen lasku on ollut laaja-alaista, on myös uuden ostettavan asunnon hinta todennäköisesti laskenut. Etenkin jos on vaihtamassa suurempaan asuntoon, voi hyvinkin kokonaisuutena päätyä ”voitolle”.

Jos kodin vaihdolle on tarvetta, voi vanhaan jääminen hankaloittaa elämää. Vanha asunto on ehkä liian pieni tai suuri, tai väärällä paikkakunnalla uuden työn vuoksi. ”Väärässä kodissa” asuminenkaan ei ole kustannuksetonta ja kaikki kustannukset eivät ole rahassa mitattavia (esim. ahtauden aiheuttama ärsytys).

Myös kodin ostajien on hyvä tiedostaa, että myyjät saattavat kärsiä ankkurointitaipumuksesta. Nyt jos koskaan kannattaa tinkiä!

 

Henna Mikkonen on Säästöpankkiryhmän pääekonomisti ja kauppatieteiden maisteri, CFA. Maailmantalouden ja Suomen talouden seuraamisen lisäksi hänen sydäntään lähellä on ihmisten taloudellinen hyvinvointi. Mikkonen kokee onnistuneensa erityisesti silloin, kun pystyy tuomaan talousasiat lähemmäksi ihmisiä.

Kirjoitus on julkaistu aiemmin Kauppalehden blogissa.

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista