Sp-Koti hakee ketjuunsa lisää välittäjiä ja yrittäjiä

Sp-Koti-kiinteistönvälitysketju on alle kymmenessä vuodessa kasvanut monella mittarilla jo Suomen kolmanneksi suurimmaksi. Ketjun tärkein kilpailuetu on vankka kumppanuus Säästöpankin kanssa, minkä ansiosta asiakas saa halutessaan kaikki asunnonvaihtoon liittyvät palvelut yhden tahon kautta. Laadukas ja aktiivinen asiakaspalvelu onkin Sp-Kodin välittäjien ja yrittäjien tärkein ohjenuora.

Terhi Westerberg

Sp-Kodissa on jatkuva haku päällä: sekä alalla jo olevat hyvät kiinteistönvälittäjät että uudet lupaavat tulokkaat halutaan töihin Sp-Kodin toimipisteisiin ympäri Suomen.

– Ketjumme yrityksiin voitaisiin palkata tulevaisuudessa yli sata uutta kiinteistönvälittäjää. Kiinteistönvälitys on välittäjien persoonasta ja määrästä riippuvaa yritystoimintaa, joten haluamme napata hyvät, meille sopivat välittäjät leipiimme, taustoittaa Sp-Koti Oy:n toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

Sp-Kodin asiakkaat ovat tutkitusti hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Sp-Kodissa välittäjien tyytyväisyyteen panostetaan erityisesti, sillä se heijastuu suoraan asiakkaan kokemukseen.

– Olemme yrittäneet tehdä Sp-Kodin välittäjien polun mahdollisimman houkuttelevaksi: tarjolla on hyvä liiketoimintakonsepti ja muut työn edellytykset sekä hyvä korvaus onnistumisista, Rantanen sanoo.

Yhteys Säästöpankkiin tarjoaa vakautta

Sp-Koti-ketju on ainoa pankkiin sidonnainen franchising-kiinteistönvälitysketju Suomessa. Ketju koostuu yhteisillä liiketoimintamalleilla ja arvoilla työskentelevistä itsenäisistä yrityksistä.

– Yrityksiämme vetävät motivoituneet franchising-yrittäjät. Yrittäjät arvostavat Sp-Kodin vahvaa yhteyttä Säästöpankkiin, sillä sen ansiosta he voivat tarjota kodinvaihtajille enemmän palveluja. Koska Sp-Koti kuuluu Säästöpankkiryhmään, myös taloudellinen turva on epävarmoina aikoina suurempi kuin muilla kiinteistönvälitysketjuilla, Jukka Rantanen sanoo.

Toimipisteiden ja myyntikohteiden määrällä mitattuna vuonna 2011 perustettu Sp-Koti on alansa kolmanneksi suurin.

– Myyntikohteiden määrä on välitystyön suola ja meidän valttimme. Uuden kiinteistönvälittäjän ei meillä tarvitse aloittaa nollasta, vaan hän pääsee heti myymään. Tarvitsemme jatkuvasti lisää välittäjiä, jotta voimme kasvaa sopivasti ja tarjota asiakkaillemme parasta asiakaspalvelua myös tulevaisuudessa, Rantanen sanoo.

Yrittäjien kuuntelu on tärkeää


Sp-Kodin kenttäjohtaja Jussi Hurme (vas.) ja toimitusjohtaja Jukka Rantanen kehittävät jatkuvasti ketjun yrityksiä palvelevia tukitoimia.

Sp-Kodin keskusyksikkö tukee Sp-Koti-ketjun yritysten toimintaa. Keskusyksikkö pyrkii tarjoamaan Sp-Koti-yrityksille apua kaikessa mahdollisessa, jotta ne voisivat kasvaa ja sekä asiakkaat että henkilöstö olisivat tyytyväisiä.

– Meillä on hyvin matala organisaatio. Keskusyksikkö on lähellä yrityksiä ja heidän käytettävissään. Haluan olla ikään kuin talonmies, jolta saa konkreettista apua ja tukea matalalla kynnyksellä, Jukka Rantanen sanoo.

Sp-Koti-ketjussa toiminnan kehittäminen on jatkuvaa työtä. Yrittäjien kuuntelu on tärkeää, sillä yritysten tarpeissa on myös paikallista vaihtelua.

– Keskusyksikön väen pitää olla hereillä ja varmistaa, että ketjun yrityksillä on kaikki tarvittavat tukitoimet käytössään. Meidän pitää osata vastata yrittäjien tarpeisiin myös paikallisesti, sillä Suomi on pitkä maa ja asuntomarkkinat eivät ole samanlaiset kaikkialla, Sp-Koti Oy:n kenttäjohtaja Jussi Hurme sanoo.

Kenttäjohtaja Hurmeen puhelinlangat käyvät kuumina, sillä Sp-Koti-yrityksiä on 35 ympäri Suomen. Koronaepidemia toi haasteita kasvokkaisiin tapaamisiin.

– Puhun tosi paljon puhelimessa meidän yrittäjien ja pankkien kanssa. Soittelen välillä ihan kuulumisiakin, jos huomaan, etten ole hetkeen jutellut jonkun kanssa. Kysyn aina, miten voin auttaa. En halua, että kenelläkään on sellaista tunnetta, että joutuu puurtamaan yksin, Hurme kertoo.

Selkeät liiketoimintamallit ja tavoitteet tuovat ryhtiä

Sp-Koti-ketjun toimintaa uudistettiin voimakkaasti vuonna 2017. Kehitystyön tulokset toivat vakautta ja mielenrauhaa sekä yrittäjille että välittäjille.

– Uudistimme muun muassa liiketoimintamallit, lisäsimme suunnitelmallisuutta ja järjestelmällisyyttä työn tekemiseen, tarjosimme yrittäjille lisää tukea johtamiseen sekä uudistimme Sp-Kodin ilmettä, Jukka Rantanen luettelee.

Kommunikointi niin asiakkaille kuin sisäisesti on Sp-Kodissa aktiivista.

– Arkisen työn lisäksi tarjoamme mahdollisuuksia ajatusten vaihtoon erilaisissa kokoonpanoissa yrittäjäpäivillä, aluekokouksissa ja koko henkilökunnan tapaamisissa. Haluamme, että yrittäjät ja välittäjät tutustuvat toisiinsa, sillä yhteistyöstä on hyötyä niin liiketoiminnalle, henkilökunnalle kuin asiakkaillekin, Rantanen sanoo.

Koronaepidemia muutti käytännön välitystyön lisäksi ketjun sisäistä yhteydenpitoa. Virtuaalisuus ei täysin korvaa kasvokkain tapaamista.

– Korona-aikaan käytännöksi tuli virtuaalinen yhteydenpito, joka muutti yrittäjien ja työntekijöiden arjen hetkessä. Meidän porukka otti tilanteen upeasti haltuun, siitä kiitos heille. Toivon että pääsemme pian tapaamaan toisiamme enemmän myös kasvotusten, Jussi Hurme sanoo.

Sp-Koti-ketju on läsnä myös paikallisesti, sillä Jukka Rantanen ja Jussi Hurme vierailevat jokaisessa Sp-Koti-yrityksessä säännöllisesti.

– Tapaamme yrittäjiä ja juttelemme välittäjien kanssa. Mittaroimme kunkin Sp-Koti-yrityksen toimintaa ja seuraamme miten se kehittyy. Tarjoamme tarpeen mukaan apua ja ratkomme ongelmia yhdessä yrittäjän kanssa, Rantanen sanoo.

 
Sp-Koti Oy:n Jussi Hurme (vas.), Jukka Rantanen (oik.) ja Sp-Koti Hämeenlinnan kiinteistönvälittäjä LKV Terhi Westerberg vaihtavat ajatuksia.

Uudistuksista on tullut kentältä kiitosta.

– Sekä yrittäjät että välittäjät ovat kiitelleet siitä, että Sp-Koti pystyy tänä päivänä tarjoamaan jokaiselle hyvän mallin tehdä töitä ja työtä tehdään yhdessä kollegojen kanssa. Suunnitelmallisuus ja taloudelliset tavoitteet tuovat kaikille mielenrauhaa, koska yhteinen suunta on selkeä, Hurme sanoo.

Tiimityötä elämän isoimman hankinnan eteen

Sp-Koti etsii välittäjiksi kaikenlaisia persoonia. Halu noudattaa Säästöpankin arvoja ja palvella asiakasta aktiivisesti tulee kuitenkin olla.

– On hyvä, että kiinteistönvälittäjinä on monenlaisia ihmisiä, aivan kuten asiakkaitakin. Näin jokaiselle löytyy välittäjä, jonka kanssa henkilökemiat kohtaavat. Välittäjiemme tulee sitoutua arvoihimme ja haluta aidosti tehdä laadukasta ja tuloksellista työtä asiakkaiden eteen. Koko ajan pitää muistaa, että olemme tekemisissä asiakkaidemme elämän isoimman hankinnan kanssa, Jukka Rantanen sanoo.

Sp-Kodissa työtä tehdään tiimeissä ja aktiivisella asenteella. Halu tehdä töitä hyvässä porukassa on tärkeää.

– Teemme töitä tiiminä jokaisen kohteen eteen. Pohdimme hinnoittelua, myynnin näkökulmia ja markkinoimme yhdessä kohteita. Näin koko tiimin välittäjien verkostot ovat aktiivisena ja asiakas saa parempaa palvelua. Olenkin usein sanonut, että meillä asiakas ei palkkaa vain välittäjää, vaan koko porukan, Jussi Hurme sanoo.

Myös kiinteistönvälitysalasta kiinnostuneita ohjataan mielellään eteenpäin pohdinnoissaan. Hurme saa paljon yhteydenottoja.

– Kerron kiinnostuneille kiinteistönvälittäjän työstä ja alasta ja ohjaan eteenpäin paikallisen Sp-Koti-yrittäjän puheille. Rekrytointi on alallamme haastavaa, joten minuun saa oikein mielellään ottaa yhteyttä, jos alanvaihto houkuttelee, Hurme päättää.

Kiinnostuitko kiinteistönvälittäjän työstä Sp-Kodissa? Ota yhteyttä Sp-Kodin kenttäjohtaja Jussi Hurmeeseen, puh. 040 519 9951 tai jussi.hurme@spkoti.fi ja kysy lisää.

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista

;