Gemensamt konto
Ett gemensamt konto underlättar vardagen och skötseln av gemensamma penningärenden. Från konto sköter du behändigt gemensamma matinköp, betalar räkningar och boendekostnader.

Ett gemensamt konto vid sidan av ett personligt konto
Syftet med ett gemensamt konto är till exempel att underlätta vardagen för ett par som bor tillsammans, när de gemensamma utgifterna alltid går från samma konto. Ett gemensamt konto ersätter inte ditt eget konto, utan du bör fortsätta styra bådas personliga inkomster, såsom lön eller pension, till det personliga kontot.
Innan du öppnar ett konto bör du komma överens om spelreglerna för kontots användning, dvs. för vilket ändamål och för vilken typ av inköp det gemensamma kontot är avsett. Det är också bra att komma överens om ett belopp som var och en överför till kontot varje månad.
Ett gemensamt konto kan också ha fler än en kontoinnehavare eller användare. Ett gemensamt konto kan också vara en bra lösning för att sköta om till exempel kostnaderna för släktens gemensamma stuga.
Använda kontot tillsammans eller var för sig?
När kontot öppnas kommer man överens om vem som kan använda medlen på kontot och på vilket sätt. Antingen kan kontoinnehavarna använda kontot separat eller så, att alla kontoinnehavare ska vara närvarande på bankkontoret när medlen på kontot används. Om ni kommer överens om att kontot kan användas separat av innehavarna är det möjligt att använda kontot i mobil- och nätbanken samt med kort.
Ändringar av avtalet och avslutande av kontot kräver alltid samtycke från alla kontoinnehavare, även om båda kan använda kontot separat. Ett betalkort kan anslutas till kontot för en eller flera kontoanvändare
Alla Sparbankens betalkort kan anslutas till ett gemensamt konto. Bland kontotransaktionerna och på kontoutdraget ser du alltid det kortnummer som använts för att betala för köpet.
Hur öppnar jag ett gemensamt konto?
Som kunder i samma Sparbank kan ni enkelt öppna ett konto via nätbanken. En person öppnar först kontot i nätbanken genom att gå till Konton > Välj konto som ska öppnas > Öppna brukskonto. När kontot har öppnats, skickar personen ett meddelande till banken via nätbanken eller chattfunktionen och ber att lägga till fler kontoinnehavare. Meddelandet ska innehålla information om de andra kontoinnehavarna: namn och personbeteckning. Alla kontoinnehavare måste uppdatera sina egna uppgifter innan kontot kan öppnas. I nätbanken uppdaterar du dina uppgifter genom att klicka på ditt namn och välja > Egna uppgifter eller i mobilapplikationen Profil > Kontrollera och redigera dina uppgifter.
I meddelandet till banken, där ni begär att lägga till fler kontoinnehavare, ska ni också meddela hur ni vill använda kontot: vill ni använda kontot gemensamt (vilket innebär att kontot kan användas endast på kontoret) eller var för sig, vilket möjliggör användning i mobil- och nätbanken. Vi skickar kontovtalet till alla parter för elektronisk underteckning till mobil- och nätbanken.
Om du är vår företagskund kan du öppna en deposition genom att boka en tid till banken.
Om du ännu inte är kund hos oss berättar vi gärna mer om våra produkter och tjänster. Det första steget för att öppna en kundrelation är att boka tid hos den lokala Sparbanken – antingen ansikte mot ansikte på kontoret eller på distans för ett nätmöte.
Läs mer
Läs också de här
Visa Credit/Debit
Visa Credit/Debit är det vanligaste kortet hos Sparbankens kunder. Kredit- och bankkort i samma kort bidrar med flexibilitet och valfrihet i betalningarna.
Sparbanken Mobil
Sköt dina bankärenden smidigt och säkert – var du än rör dig! Ladda ner Sparbanken Mobil till din telefon och pekplatta.
Sparbanken Identifiering
I applikationen Sparbanken Identifiering identifierar du dig tryggt och enkelt på nätet. Använd en PIN-kod som du själv bestämt, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
Betalningssätt
Smidigast betalar du dina fakturor via Sparbankens nät- eller mobilbank. Du kan betala med e-faktura, direktbetalning eller betalkuvert.