En affärsplan i bakfickan – men var är ägarstrategin?

Banken är intresserad av företagets affärsplan, kassaflödesanalys, budget och bokslutsuppgifter, bland annat i samband med finansieringsförhandlingar. Dessa dokument har företagen redan färdigt i bakfickan.
Många små och medelstora företag saknar dock en skriftlig ägarstrategi som anger ägarnas gemensamma förväntningar och mål för företagsverksamheten. Utifrån ägarstrategin kan även banken och företagets ägare föra en djupgående diskussion som gynnar båda parter. I bästa fall öppnar en öppen diskussion upp nya perspektiv för ägarna och gör det å andra sidan lättare för banken att förstå hur den kan hjälpa ägarna och företaget som en helhet.
Ägarna och företaget självt har dock mest nytta av en skriftlig ägarstrategi. När man på förhand har funderat över vad ägarna vill göra med sitt företag och hur företagsverksamheten står i förhållande till det övriga livet, är det också lättare att agera i överraskande situationer, såsom ägarens sjukdom, en förändrad livssituation eller en överraskande möjlighet till företagsförvärv.
Den diskussion som man vid upprättandet av ägarstrategin för om varje ägares motiv – såsom att bygga upp den egna förmögenheten, fortsätta traditioner, yrkesmässig passion eller att skapa lokala arbetsplatser – är till hjälp när man till exempel fastställer om man i första hand strävar efter tillväxt eller lönsamhet. Och om man strävar efter tillväxt, om man aktivt söker företagsarrangemang eller om man betonar organisk tillväxt. Ägarstrategin underlättar alltså också förberedelserna inför företagsförvärv, oavsett om ägarna avser att köpa eller sälja.
Att upprätta en ägarstrategi kräver en workshop som om möjligt bör genomföras på ett annat sätt än att sitta i ett traditionellt mötesrum. Det gör det lättare att ta en paus från vardagens rutiner och fokusera på att öka företagets värde på lång sikt. När ni känner till tid och plats behöver ni bara ha en agenda för workshoppen som passar ert företag. I ett utkast till strategi kan man utnyttja artificiell intelligens, som är en praktisk sparringpartner även för företagets enda ägare när man utarbetar en ägarstrategi – så länge man beaktar dataskydds- och affärshemlighetsfrågor vid användningen av AI.
Oavsett om workshoppen hölls på bastulaven eller i ett konferensrum är resultatet i form av en kompakt ägarstrategi ett användbart papper: utifrån det kan ägarna föra diskussioner med alla de parter som förverkligar målen som beskrivs i ägarstrategin eller kan stödja dem. Bankerna tillhör den sistnämnda gruppen, och redan när det finns en ägarstrategi vet banken att ägarna är systematiska och målinriktade.
- Skriven
- Typ
- Nyhet
- Utgivare