Miten korona näkyy pankin arjessa? Kysyimme palveluneuvoja Anni Hakalalta

Miltä koronapandemia näyttää pankin palveluneuvojan näkökulmasta? Haastattelimme Porin alueella palveluneuvojana ja markkinointiassistenttina työskentelevää Anni Hakalaa.

Säästöpankin brändikuva

Miten korona näkyy työssäsi?

Eniten korona on vaikuttanut siihen missä kanavissa kohtaan asiakkaita. Tapaamiset kasvokkain on pyritty pitämään minimissä, joten esimerkiksi puhelinneuvotteluja ja verkkotapaamisia tulee käytyä useammin. Toki on pitänyt tehdä yhdessä asiakkaiden kanssa normaalia tarkempaa harkintaa siitä, kuinka akuutti asia on ja jos asia vaatii tapaamisen kasvokkain, voimmeko siirtää sitä tuonnemmaksi.

Osalla asiakkaista korona on heilauttanut taloudellista tasapainoa, jolloin pyrin auttamaan esimerkiksi tarjoten lainalle lyhennysvapaata. Työtä on riittänyt myös asuntolainojen kilpailuttamisen saralla, ja asunnonostajiakin tuntuu edelleen olevan liikkeellä.

Viestinnän osalta korona on vaatinut aikaisempaakin aktiivisempaa otetta paikallisen pankkimme somekanavissa, jotta tieto pysyy ajan tasalla. Mieluisaa on ollut jakaa myös piristävämpää sisältöä ihmisten iloksi ja olemmekin pyrkineet esimerkiksi tukemaan kanavissamme toimialueemme pienyrityksiä tämän haastavan tilanteen keskellä.

Mikä asiakkaita erityisesti huolestuttaa tässä ajassa?

Totta kai vallitseva tilanne aiheuttaa epävarmuutta asian, jos toisenkin suhteen ja pankin puoleen käännytään esimerkiksi, kun oma taloudellinen tilanne saa kolauksen, omien säästöjen säilyminen mietityttää tai uskaltaako tässä tilanteessa ostaa asunnon ja ottaa suuren lainan hoidettavakseen.

Oman talouden tarkastelussa ”mitä jos -ajattelu" on varsin suositeltavaa. Katse kannattaa ottaa pidemmälle ja miettiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: onko taloudessani oletettavissa muutoksia kriisistä johtuen? Mihin suuntaan talouteni on luultavimmin kehittymässä? 

Näkyykö valoa tunnelin päässä? Ja millaisia vinkkejä antaisit?

Kuten kriiseillä yleensäkin on tapana ratketa, varmasti toivumme tästäkin. Esimerkiksi asuntolainaa harkitessa tulee tietysti tarkkaan miettiä, millaiset ne omat rahkeet ovat. Asuntolainan ei ole tarkoitus vetää taloutta liian tiukille, vaan se tulee mitoittaa omaan tilanteeseen sopivaksi, siinä pankki auttaa.

Oman talouden väliaikaiseen heikentymiseen löytyy pankilta monia työkaluja, joten kannattaa lähestyä omaa pankkia ennemmin kuin paikata tilannetta esimerkiksi hintavilla pikavipeillä. Kannustan myös kertomaan omasta tilanteesta mahdollisimman avoimesti pankille, sillä mitä enemmän on tietoa, sitä kattavamman ratkaisuehdotuksen pystymme antamaan.

Säästämisen ja sijoittamisen maailmassa tällaiset laskukohdat ovat oikeita kohtia pitää maltti, palauttaa mieleen alkuperäinen säästämistavoite ja ehkä jopa tehdä lisäsijoituksia, sillä miksei hyödyntää alennusmyyntejä säästämisessä samoin kuin vaikkapa vaatekaupoilla! 
Olipa mietityttävä asia mikä tahansa, pieni tai iso, suosittelen ottamaan omaan pankkiin yhteyttä, meidän tarkoituksemme on antaa ratkaisuehdotuksia haastavissakin tilanteissa.

Parasta työssäni on, kun asiakkaan kanssa löydetään yhteinen sävel ja sen johdosta syntyy uusi asiakassuhde. Lopputulemana asiakas puolestaan onnistuu toteuttamaan tahtotilansa, vaikka uuden kodin hankinnasta – näissä tilanteissa on hienoa saada olla mukana!

Mietityttääkö pankkiasiat koronapandemian aikana? Tutustu korona-infosivuumme.

Anni Hakala työskentelee Säästöpankissa Porin seudulla. Työssään hän etsii uusille asiakkaillemme sopivia rahoitusratkaisuja ja kannustaa talouden kuntoon laittamisessa, esimerkiksi säästämisen aloittamisessa. Lisäksi Anni työskentelee pankin markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä. Uraa Säästöpankissa on takana pian kymmenen vuotta.

Kategoriat
Koti, asuminen ja arki

Ajankohtaista