Säästöpankin asiakastyytyväisyys jatkaa kärjessä: turvalliset ja toimivat digitaaliset palvelut ja palvelun laatu saavat erityiskiitosta

Säästöpankin asiakastyytyväisyys on kaikissa kategorioissa selvästi yli toimialan keskiarvon, kertoo EPSI Ratingin pankki- ja rahoitus 2021 -asiakastutkimus. Säästöpankki on onnistunut vastaamaan hyvin asiakkaidensa tarpeisiin henkilökohtaisissa ja digitaalisissa palveluissa koronapandemian haasteista huolimatta. Säästöpankki onnistui selkeästi toimialaa paremmin etenkin tuotelaadussa. Yrittäjät taas arvostavat Säästöpankin turvallisia ja toimivia digitaalisia palveluita yli muiden.

Karri Alameri

Juuri julkistetun vuosittaisen asiakastyytyväisyyttä mittaavan EPSI Rating -tutkimuksen perusteella Säästöpankin valitsema strategia on oikea valinta.

”Tavoitteemme on tarjota alan paras yhdistelmä digitaalista ja henkilökohtaista asiakaspalvelua. Siksi on hienoa, että juuri tässä asiassa olemme asiakkaidemmekin mielestä onnistuneet”, Säästöpankkiryhmän liiketoimintajohtaja ja varatoimitusjohtaja Karri Alameri iloitsee.

Säästöpankilla on selvästi alan keskiarvoa tyytyväisemmät yksityisasiakkaat. Säästöpankki sijoittui tämän vuoden tutkimuksessa aivan kärjen tuntumaan, kun yksityisasiakkaiden asiakastyytyväisyys oli 76,2. Säästöpankin asiakastyytyväisyys oli selvästi yli alan keskiarvon (71,8), kaikissa kategorioissa.

Säästöpankki menestyi hyvin niin palvelulaadussa (74,4, toimiala 69), rahalle saatavassa vastineessa (74,6, toimiala 72,5) kuin imagossakin (79,6, toimiala 75,9). Näiden lisäksi Säästöpankki onnistui selkeästi toimialaa paremmin myös tuotelaadussa (79,4, toimiala 77,9).

Yritykset arvostavat Säästöpankin digitaalisen palvelun toimivuutta ja turvallisuutta

Säästöpankilla on Suomen toiseksi tyytyväisimmät yritysasiakkaat. Yrittäjien asiakastyytyväisyys oli tänä vuonna 72,7, kun alan keskiarvo oli 67,7. Viime vuonna Säästöpankki oli yrittäjäasiakkaiden ykkönen. Yleisesti yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyys laski vuonna 2020.

”Viime vuosi osoitti, että yrittäjät kaipasivat pankeilta käytännönläheistä apua koronasta selviytymiseen. Me onnistuimme tässä hyvin ja autoimme yrityksiä muun muassa koulutuksilla ja lyhennysvapailla. Vaikka tyytyväisyys tänä vuonna hieman laskikin, arvostavat yrittäjät edelleen meidät kaikissa kategorioissa selvästi yli toimialan keskitason”, Alameri selventää. 

Etenkin Säästöpankin digitaalisten alustojen toimivuus saa kiitosta yritysasiakkailta. Yrittäjien mielestä Säästöpankilla on myös kaikkein turvallisimmat digitaaliset palvelut (verkkopankki, mobiilipankki).

Yrityspuolella selviä eroja toimialan tuloksiin oli lisäksi etenkin imagossa ja palvelulaadussa. Säästöpankin yritysasiakkaat kokevat, että Säästöpankista ”saa apua mitä tarvitsee” (10,5 yli toimialan tulos) sekä ”Säästöpankki pitää huolta asiakkaistaan” (10,4 yli toimialan).

Säästöpankin yrittäjiä arvostava palvelun laatu saa myös kiitosta yritysasiakkailta (69,7, toimiala 64,6).
 

Tutustu EPSI Rating Pankki ja rahoitus 2021 -tutkimuksen tuloksiin.

EPSI Data Collection Services haastatteli Pankki ja rahoitus 2021 -tutkimukseen 1 283 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta yksityisasiakasta, sekä 1 061 yritysasiakasta. Haastattelut tehtiin 19.7. - 31.8.2021. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0-60 on tyytymätön, 60-75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen. Asiakastyytyväisyyden virhemarginaalit ovat yleisesti haarukassa n. +/- 2-3 indeksipistettä asteikolla 0-100.

 

Lisätiedot:

Karri Alameri
Liiketoimintajohtaja ja varatoimitusjohtaja, Säästöpankkiryhmä
+358 45 656 5250
karri.alameri@saastopankki.fi

Säästöpankkiryhmä edistää yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija
...