Aito Säästöpankin muutosneuvottelut päätöksessä: Uudelleenorganisoinnilla lisää aikaa talouden valmentamiselle

Aito Säästöpankissa 26.4.2022 alkaneet muutosneuvottelut ovat päättyneet. Jatkossa pankki keskittyy asiakkaiden talouden kokonaisvaltaiseen valmentamiseen ja asiantuntijapalveluihin sekä näiden systemaattiseen kehittämiseen. Muutosneuvottelut tuovat myös lisää resursseja asiakkaiden juoksevien asioiden joustavaan ja nopeaan käsittelyyn sähköisissä kanavissa.

Säästöpankin brändikuva

Verkossa toimimisesta on tullut yhteiskunnassamme uusi normaali: verkossa hoituvat kätevästi niin asiointi verottajan kanssa kuin ruokaostoksetkin.

”Jopa terveyshuolista chatataan ensin hoitajan kanssa, ja vasta sen jälkeen mennään tarvittaessa ajanvarauksella lääkärin puheille – mahdollisesti vieläpä etävastaanotolle. Työelämässäkään työn tekemistä varten ei ole aina välttämätöntä siirtyä työpaikalle, eikä palaverin järjestäminen vaadi matkustamista tai vapaata kokoushuonetta”, Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen kuvailee.

Sama kehityskulku näkyy voimakkaana myös pankin arjessa.

”Arjen raha-asiat hoidetaan verkossa, ja tenkapon iskiessä pirautetaan pikaisesti pankin asiakaspalveluun. Pankin asiantuntijan henkilökohtaisia, kasvokkain antamia neuvoja taas kaivataan silloin, kun käsillä on hieman monimutkaisemmat elämän tärkeät päätökset. Näistä asioista asiakkaat tahtovat keskustella ajan kanssa ja rauhassa, ja kohtaamisissa asiantuntijalta odotetaan laadukasta, yksilöllistä ja syvällistä paneutumista oman talouden kokonaistilanteeseen”, valottaa Ahonen asiakaskäyttäytymisen muutosta.

Asiointitottumuksissa tapahtuneista muutoksista kertovat myös Aito Säästöpankin tilastot: tänä päivänä 90 % laina-asiakirjoista allekirjoitetaan sähköisesti. Kaikista neuvotteluista jo lähes kolmannes käydään verkkotapaamisena, ja niiden suositteluhalukkuutta ja tyytyväisyyttä mittaava NPS on korkea, 82,2. Kassapalveluja käyttää enää vain 5,9 % kaikista asiakkaista.

Konttorit vähenevät, mutta asiakkaiden kaipaama asiantuntijapalvelu paranee

Aito Säästöpankissa juuri päättyneiden muutosneuvottelujen perusteena olivat taloudelliset, tuotannolliset ja toimintojen uudelleenjärjestelyihin liittyvät syyt. Uudelleenjärjestelyiden tarve johtui muun muassa kesäkuussa tapahtuneesta yhdistymisestä Ylihärmän Säästöpankin kanssa.

Uudelleenorganisointi toteutettiin päällekkäisten toimintojen purkamisen ja resurssien uudelleenkohdistamisen kautta, ja niillä vastattiin myös digitalisoituneen pankkitoiminnan henkilöstön kyvykkyyksille luomiin uudenlaisiin vaatimuksiin. Muutosneuvottelujen henkilöstövaikutukset toteutettiin uuden organisoitumisen myötä työjärjestelyjä muuttamalla, tehtävänkuvia muokkaamalla, eläkejärjestelyillä sekä luopumalla osittain sijaisten käyttämisestä. Irtisanomiseen päädyttiin viiden henkilön työsuhteen osalta. Kokonaisuudessaan henkilöstömäärä vähenee 15 hengellä, ja muutosneuvotteluiden jälkeen Aito Säästöpankin palveluksessa työskentelee 132 henkilöä.

”Vastataksemme asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin keskitämme voimavarojamme nimenomaan ajanvarauksella saataviin palveluihin. Lisäksi henkilöresursseja lisätään pankin virtuaalitiimiin asiakkaiden verkkoviesteihin, soittopyyntöihin ja muihin juokseviin asioihin vastaamisen nopeuttamiseksi”, Ahonen toteaa.

Muutoksia tulee myös konttoriverkostoon. Viiden konttorin palvelut yhdistetään lähikonttoreihin ja kassapalvelut keskitetään pankin maakuntakonttoreihin.

”Kiikoisten, Isokyrön ja Ylihärmän konttorien ovet sulkeutuvat 8. heinäkuuta ja Valkeakosken sekä Säkylän konttorien 12. elokuuta. Näiden konttorien asiakkaita palvellaan jatkossa lähikonttoreissa. Kassapalvelut keskitämme Huittisiin, Ikaalisiin, Kauhavalle ja Pälkäneelle, eli ”juurialueillemme”, missä myös suurin osa kassapalveluja edelleen käyttävistä asiakkaistamme asuu”, kertoo Ahonen.

Tukea korvaavien palvelujen käyttöön – infopisteistä puuttuu vain käteinen raha

Pankki tarjoaa asiakkailleen tukea käteisen rahan palveluita korvaavien palveluiden aloittamisessa ja käytössä.

”Hämeenkyrö Kyröskosken, Kangasalan, Nokian, Porin, Sastamalan ja Ylöjärven konttoreiden kassat muuttuvat 15. elokuuta alkaen ja Seinäjoen 11. heinäkuuta alkaen infopisteiksi, joista asiakas saa jatkossa opastusta verkko- ja mobiilipankin sekä maksukortin käyttöön. Infopisteet palvelevat ilman ajanvarausta 1–2 päivänä viikossa. Infopisteellä onnistuu myös esimerkiksi laskujen maksu ja lukkiutuneiden verkkotunnusten avaus. Konkreettisin muutos kassapalveluihin verrattuna siis on, että käteistä rahaa infopisteissä ei enää käsitellä”, selventää Ahonen.

Myös syksyllä Tampereen keskustaan avattavaan Hämeenkadun konttoriin tulee infopiste, joka on avoinna ilman ajanvarausta joka arkipäivä.

”Nyt päättyneet neuvottelut antavat alkusoinnut uudistumiskykyisen ja tehokkaan, alan huippuosaajista koostuvan Aito Säästöpankin toiminnalle. Muutoksilla mahdollistamme asiakkaiden sujuvan asioinnin ja investoinnit palvelujen kehittämiseen. Strategiamme mukaisesti keskitymme tekemisessämme henkilö-, yritys- sekä maa- ja metsätalousasiakkaiden kokonaisvaltaiseen talouden valmentamiseen laadukkaita ja monikanavaisia asiantuntijapalveluja tarjoamalla, Ahonen summaa.

Lisätietoja

Pirkko Ahonen | toimitusjohtaja | Aito Säästöpankki | 050 407 0334 | pirkko.ahonen@saastopankki.fi | @PankkiPirkko 

Aiemmin aiheesta julkaistua:
Aito Säästöpankki ja Ylihärmän Säästöpankki yhdistyvät 1.6.2022: Tulevaisuuden pankkia lähdetään rakentamaan uudelleenorganisoitumalla
Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista