Mikä asuntokaupassa pännii -tutkimus selvitti: Kiinteistövälittäjistä huonoja mielikuvia ja hyviä kokemuksia

Nooa Säästöpankin teettämä Mikä asuntokaupassa pännii –tutkimus antaa viitteitä siihen, että kiinteistönvälittäjät ovat mainettaan parempia. Esimerkiksi asuntokauppaa kolmen vuoden sisällä tehneiden mielikuva välittäjistä on paljon parempi kuin muiden suomalaisten. Välittäjiin liittyviä epäluuloja taklaa nyt myös Nooa Säästöpankki, jonka juuri perustama Sp-Koti franchising-ketjuun kuuluva Urbaanit Kodit Oy haluaa tarjota stadin helpointa asunnonvaihtoa. Omien kiinteistövälittäjien rekrytointi käynnistyy lähiaikoina.

Mikä asuntokaupassa pännii?
Kansallinen Mikä asuntokaupassa pännii –tutkimus paljasti, että asuntokauppaa kolmen vuoden sisällä tehneet luottavat 50 prosenttia muita suomalaisia useammin siihen, että kiinteistövälittäjä hoitaa hommansa eikä yritä huijata asuntokaupoissa.

- Tämä oli kiinnostava tulos: Kuluttajat, jotka ovat tehneet asuntokauppaa, ovat suhteessa luottavaisempia siihen, että hommat hoidetaan. Positiiviset kokemukset näyttäisivät korjaavan välittäjiin liittyviä negatiivisia stereotypioita, kommentoi Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja Esa Jäntti.

Välittäjiin liittyvät negatiiviset stereotypiat elävät sitkeässä. Kyselytutkimuksen mukaan suomalaisilla on epäilyksiä etenkin kiinteistövälittäjien rehtiyden suhteen. Esimerkiksi 62 prosenttia suomalaisista kokee kiinteistövälittäjien ajavan kaupoissa omaa etuaan. Lisäksi vain 32 prosenttia suomalaisista kokee, että voi olla rauhassa, kun kiinteistönvälittäjä hoitaa heidän asioitaan. Vajaa viidennes (19%) kokee, että välittäjät yrittävät tavalla tai toisella vedättää heitä kaupoissa. 

Tutkimuksesta vauhtia käytännön tekemiseen

YouGov Finlandin kanssa toteutetulla kyselyllä Nooa Säästöpankki halusi kerätä tietoa siitä, mitä ihmiset jäävät kaipaamaan tehdessään asuntokauppoja. Kysymys on ajankohtainen, sillä Nooa Säästöpankki on juuri perustanut Urbaanit Kodit yhtiön, joka toimii osana Sp-Kodin franchising-ketjua. Urbaanit Kodit haluaa tarjota stadin helpointa asunnonvaihtoa ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet huomioivaa palvelua. 

Kiinteistövälittäjiin kohdistuvasta epäluulosta huolimatta 91 prosenttia asunnon ostaneista ja 85 prosenttia asunnon myyneistä oli tyytyväisiä kiinteistövälittäjän toimintaan asuntokaupoissa. Epäluulo siis elää tyytyväisyyden rinnalla.

- Kun tyytyväisyys palveluun on näinkin hyvä, voi olla, että epäluulo pohjautuu negatiiviseen stereotypiaan. Olemme parhaillaan rekrytoimassa välittäjiä. Haluamme omalla toiminnallamme purkaa vanhoja mielikuvia ja ottaa kiinteistönvälityksen osaksi asiakkaan talouden valmennusta, Jäntti toteaa. 

Asiakastyytyväisyys syntyy pankin ja välittäjän yhteispelillä

Tutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista kontaktoi ensin pankkia, varmistaa sieltä saatavan lainan määrän ja vasta tämän jälkeen etsii itselleen sopivan asunnon.

- Tutkimme myös millaista hyötyä asiakkaat ovat saaneet pankin ja kiinteistönvälityksen yhteistyöstä. Tulosten perusteella pankki ja kiinteistönvälitys toimivat edelleen erillään eikä yhteistyö tuo helpotusta kodinvaihtoon. Tähän on tultava muutos, Jäntti sanoo.

Kyselyssä selvisi, että 70 prosenttia asuntokauppaa tehneistä olisi kiinnostunut lisäpalveluista asunnonvaihdon yhteydessä. Monipuolisille lisäpalveluille on siis kysyntää asuntokaupan yhteydessä. Tähänkin vastaaminen on Urbaanien Kotien agendalla.

- Olemme innoissamme siitä, että Nooa Säästöpankki haluaa tuoda omia ratkaisujaan tukemaan pankin ja kiinteistövälittäjän sulavaa yhteispeliä. Tämä on erityisen ajankohtaista nyt, kun uutisissakin on näkynyt välittäjien kannanottoja siitä, että pankkeihin ei pääse tarpeeksi nopeasti neuvotteluun, kommentoi Jukka Rantanen, Sp-Kodin toimitusjohtaja.


Urbaanit Kodit -yhtiö rekrytoi oman välittäjätiiminsä kesän ja alkusyksyn aikana. Välittäjien etsinnässä korostuvat tahto kehittää ja tarjota Stadin ketterintä ja helpointa ”asuntokauppaa” sekä hyvää aluetuntemusta.


Kyselytutkimuksen on toteuttanut YouGov Finland. Tiedot kerättiin 23.5. – 27.5.2018 välisenä aikana ja kyselyyn vastasi 1256 suomalaista. Tutkimuksen virhemarginaali on ±2,4 %-yksikköä. Mikä asuntokaupassa pännii -kysely oli jatkoa kuluttajien pankkikokemuksia kartoittaneelle Mikä pankeissa pännii –kyselylle, jonka Nooa toteutti tammikuussa 2017. 


Lisätietoa:

Toimitusjohtaja Esa Jäntti
puh. 0400 383 348
esa.jantti@saastopankki.fi
twitter.com/Ejantti

Nooa Säästöpankki somessa:
facebook.com/nooasaastopankki
twitter.com/NooaSp


Nooa Säästöpankki on urbaani kyläpankki, joka haluaa mullistaa pankin kanssa asioinnin. Pankki tarjoaa rehtiä ja ketterää palvelua pääkaupunkiseutulaisille sinkuille, dinkuille, perheille ja pienyrittäjille. Säästöpankkiirit tapaavat asiakkaan silloin ja siellä, missä se asiakkaan arkeen parhaiten sopii. Henkilökuntaa on runsaat 80. Pankin toimitusjohtajana toimii Esa Jäntti.

 
Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen

Ajankohtaista