Toimitusjohtajan ajatuksia merkityksen merkityksestä talouden valmentamisessa

Esa Jäntti etätöissä

Koronavuosi vuosi takana ja toista mennään. Moni on saanut pohtia, mitä on tekemässä ja miksi. Muuttunut elämäntilanne työnteon murroksen ja COVID-19 pandemian takia on iskenyt meidän kaikkien elämään. Vaikutuksia on monenlaisia – usealla myös taloudellisia. ”Toisen epäonni on toisen onni” - sanonta pätee. Monella on mennyt työpaikka alta tai on pitkän lomautuksen takia joutunut miettimään, mitä tekisi tulevaisuudessa. Toisaalta usealla on tilanne päinvastainen ja ylimääräistä on alkanut kertyä pankkitilille ja tämä polttelee nyt taskuissa. Markkinoiden uusjako on käynnissä.

Työssämme Säästöpankissa pohdimme usein olemassaolomme tarkoitusta ja olemmeko ”riittäviä”. Miksi olemme olemassa ja miksi tätä työtä teemme. Ja miten onnistumme toimimaan jatkuvasti kehittyvässä ja muuttumassa ympäristössä niin, että toteutamme missiomme. Mielestäni elämässä jokaisen tulee pohtia, onko työpaikkani tai käyttämäni palveluyrityksen missio yhteensopiva oman arvomaailman kanssa.

Meillä Säästöpankissa missiomme on edistää taloudellista hyvinvointia yhteiskunnassamme auttaen asiakkaittamme säästämään ja vaurastumaan. Kehitämme palveluamme niin, että asiakkaamme hyötyvät. Kotimaisena pankkina maksamme veromme Suomeen ja tuloksesta ylijäävän osan jaamme vuosittain yhteiskuntaan. Tämä tapahtuu suomalaisten äänestämiä ”hyviä tekoja” ehdotusten perusteella. Eli kauniisti todettuna: olemalla asiakkaamme, tuet yhteiskuntamme kehitystä ja vaurastumista ja suojelet heikompia. WOW!

Miten tämä sitten näkyy arjessa? puhutteleeko tämä iso kuva meidän henkilöstöämme ja saako tämä meidät ylittämään itsemme joka päivä? Kyllä, lähes aina, sillä harjoittelemme paljon. Puhutteleeko tämä meidän asiakkaittamme? Ehkä, sillä tarina on hyvä. Kuitenkin suurin merkitys tapahtuu meidän toteutuvassa arjessa. Siinä unohdamme helposti kaiken ISON kuvan ja keskitymme siihen mitä teemme juuri nyt ja mitä hyötyä siitä saan. Tämä on kovin inhimillistä – aate ja arvot eivät kanna kovin kauas, jolleivat nämä konkretisoidu arjessa.

Meidän arjessamme lähdemme siitä, että tuotamme asiakkaallemme hyötyä joka kohtaamisessa. Emme varmasti tässä vielä onnistu 100 prossan teholla, mutta olemme hyvällä matkalla ja se on tärkeintä. Me haluamme arjessa toteuttaa jo lähes 200- vuotisen missiomme perustetta eli tuottaa taloudellista hyvinvointia. Siksi uskomme vahvasti siihen, että valmentamalla asiakkaamme talouden osaamista, saamme hyvinvointia aikaiseksi.

Mitä talouden osaaminen on? Asiakasarjessa vallitsee ajatus, jossa olet hyvä kuluttaja vasta kun olet kilpailuttanut asuntolainasi, sähkösi ja vakuutuksesi. Tämä on ymmärrettävää, koska näet nopeasti pienet eurosäästöt eduksesi. Tämä säästäväisyyden osa-alue on kuitenkin vain yksi osa taloudellista hyvinvointia. Siksi väitänkin, että paras marginaalisi on oma talousosaamisesi. Tämän valmentamisessa haluamme olla sinun palveluntuottajasi.

Emme maalaa mörköjä emmekä turhia haaveita, vaan autamme ennakoimaan, varautumaan sekä toteuttamaan askeleita kohti tavoitteitasi. Tämän työn konkretisointi meidän ja asiakkaamme arjessa tuo merkityksen arkeemme – miksi olemme olemassa ja miten oma tärkeä työmme vaikuttaa jokaiseen kohtaamaamme asiakkaaseen ja näiden elämään ja yrityksiin.

  • Näetkö taloutesi ja hyvinvointisi kokonaisuutena?
  • Miten olet suojannut ja turvannut itsesi ja taloutesi?
  • Tunnetko vaihtoehdot ja seuraamukset?
  • Entäpä minne haluat mennä ja mitä haluat saavuttaa?

 

Nöyrästi talouttanne valmentaen,
Säästöpankkiiri Esa

Julkaistu
...