”Kaikkeni teen, jotta pääsen Säästöpankkiin töihin!”

Vuonna 1981 Säästöpankin uusi konttorirakennus oli juuri avattu Somerolla. Pikku-Marja seisoi pankin oven takana miettien ”Kaikkeni teen, jotta pääsen pankkiin töihin!”. Ja niin kävi, että Marja sai paikan Turusen Auvolta, Laurilan Markun ollessa toimitusjohtajana. Tänä vuonna sijoituspäällikkö Marja Salminen on ollut töissä Someron Säästöpankissa 40 vuotta!

Marja Salminen - Someron Säästöpankki.
Kuvassa: Marja Salminen on ollut töissä Someron Säästöpankissa 40 vuotta!

Työ tekijäänsä opettaa

Marjan ensimmäinen työtehtävä oli toimia lähettinä. Lähetin tehtäviin kuului postinhoito, vastalippukassan kirjaus, kahvinkeitto ja yleinen ylläpito sekä mm. rahatilausten haku postista. Maailma on tässä kohtaa muuttunut. Marjan uran alkutaipaleella rahatilaukset haettiin viereisestä rakennuksesta jalkaisin salkku kainalossa. Salkussa saattoi olla yli 500 000 markkaa kerrallaan. Tuohon aikaan ei vielä tiedetty tämän päivän rahakuljetuksista ja vartijoista.

Lähetin tehtävien jälkeen Marja siirtyi töihin kassalle, jossa hoidettiin lainoja, vekseleitä ja shekkitilejä. Noihin aikoihin pankissa lanseerattiin Monipalvelu, jossa Marja palveli maatalousasiakkaita. Monipalvelu perustui nykyaikaiseen tiimiajatteluun. Silloin tiimeistä käytettiin nimitystä osasto. Osastoja olivat esim. henkilöasiakkaat ja maatalousasiakkaat. Marja muistelee, että pelkästään asiakkaiden laskujen maksaminen oli loppuvuodesta aikamoinen rutistus, kun korkeita laskupinoja oli työpöydät täynnä, jotta ehdittiin saada maanviljelijöiden laskut maksettua kuluvan vuoden verotukseen.

Marja oli 17-vuotias tullessaan Säästöpankkiin töihin. Tuohon maailman aikaan arvostus nousi, kun sai töitä, ei niinkään opiskelujen kautta. Niinpä Marja päätti opiskeluputken sijaan hakea töihin mahdollisimman nuorena.

”Omassa työssäni on ollut hienoa se, että vaikka opiskeluni jäivät aikoinaan lyhyiksi, on opiskelut  pankissa jatkuneet läpi koko 40 vuotisen työurani. Olen saanut täsmäopetusta ja koulutusta juuri tähän omaan ammattiini usean eri tutkinnon myötä toimenkuvien vaihtuessa”, Marja kertoo.

Asiakaspalvelu on kaiken a ja o

Asiakaspalvelu on Marjan vahvuusaluetta. Marja on ollut lapsesta asti ihmisläheinen, empaattinen ja sympaattinen. Marja leikki jo lapsena sihteeriä – kenties enne tulevasta työurasta? Marjan mukaan asiakastapaamisessa tärkeintä on tunnelman luominen, tunnelman on oltava leppoisa. Ennakkovalmistautuminen asiakastapaamiseen on tärkeää. Myös psykologiasta ja erilaisten ihmistyyppien tunnistamisesta on apua. Molemminpuolinen luottamus ja kunnioitus on tärkeää pitkän asiakas- ja palvelusuhteen muodostumiselle. Marja kertookin aina ottavansa tarkasti huomioon asiakkaan kokonaistilanteen ja tulevaisuutta suunnitellaan pitkäjänteisesti. Oman vivahteen työhän tuo myös se, että suuri osa asiakkaista on tuttuja ja uskollisia asiakkaita, joiden asiat on oppinut tuntemaan ja tietämään. Yhdessä on naurettu ilot ja itketty surut.

Viimeiseen 40 vuoteen mahtuu paljon iloa

Neljäänkymmeneen työvuoteen mahtuu myös juhlia. Aiempina vuosina ne kuuluivat yrityksen kuin yrityksen arkeen, nykyaikana tilanne on kaikkialla muuttunut myös iltamenojen osalta. Vuosikymmeniä sitten oli isoja juhlia Teeriharjulla, hilpeitä laivareissuja, tilinpäätösjuhlia, pikkujouluja jne. Erilaisista työsuorituksista palkittiin ulkomaanmatkoilla mm. Kööpenhaminaan, Lontooseen, Tallinnaan ja Tukholmaan. Myös pankin sisäiset konttoreiden väliset kilpailut  (mm. Forssan konttoria vastaan) ovat olleet aina hauskoja ja niistä on saanut lisävirtaa arkeen.

Ajat ovat muuttuneet

Tietotekniikan kehitys on ollut Marjan mielestä suurin muutos työhistorian aikana. Marjan tullessa pankkiin töihin työpöydällä seisoi kirjoituskone, jonka kanssa tehtiin osittain valmiiksi täytetyt velkakirjapohjat valmiiksi. Jos huomasi virheen, asiakkaalle annettavaa kalkkeerausta korjattiin miesten partahöylän terän kanssa. Jokaiselta toimihenkilöltä löytyi tämä tärkeä työväline laatikosta.

Myös pankin palveluvalikoima on täysin eri luokkaa kuin nyt. Ennen oli tili ja laina. 

Oikeastaan kaikki on muuttunut – kaikki, paitsi työ asiakkaiden kanssa. Asiakaspalvelu on ja pysyy. Someron konttorin toimitila on pysynyt samana, vaikkakin remontteja on vuosikymmeniin mahtunut monia. Myös muutamia pitkäaikaisia työtovereita on pysynyt rinnalla pitkän tovin, kuten Ruohosen Taina ja Jääskeläisen Päivi.

Julkaistu
...