Yrittäjä, estääkö rakkaus uudistumisen?

Pääekonomisti Henna Mikkonen.

Törmäsin taannoin mielenkiintoiseen suomalaiseen monitieteelliseen tutkimukseen, jota siteerattiin jopa arvostetussa Wall Street Journalissa. Siinä tutkittiin rakastavatko yrittäjät yritystään kuin vanhemmat lapsiaan. Esimerkiksi aivokuvauksien avulla havaittiin, että yrittäjien aivot aktivoituvat samalla tavalla, kun he ajattelevat yritystään tai omaa lastaan. Vanha sanonta, että yrittäjälle oma yritys on kuin oma lapsi, sai näin tieteellistä todistusaineistoa.

Itse en ole koskaan ollut yrittäjä, mutta lapsia minulla on. Tunteeni lapsiani kohtaan vaihtelevat pakahduttavan rakkauden ja piinaavan ärsytyksen välillä. Tunneskaala on vahvempi kuin elämän muilla osa-alueilla. Mutta loppupeleissä sitä on valmis tekemään lapsensa eteen mitä vaan.

Voin vain kuvitella, että tämänkaltainen rakkaussuhde omaan yritykseen voi tehdä työn tekemisestä todella merkityksellistä ja motivoivaa. Lähipiirissä olevia yrittäjiä seuranneena siltä se näyttääkin. He tekevät töitä täydellä sydämellä ja ovat valmiita antamaan paljon aikaansa ja energiaansa yrityksensä eteen.

Toisaalta tämä rakkaussuhde voi tuoda myös varjopuolia. Monet yrittäjät tekevät pitkää päivää ja turhan usein myös ihan yksin. Yrittäjien onkin hyvä huolehtia myös hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan – heitä kun ei kukaan HR-osastolta ole tähän tuuppaamassa, vaan aloite pitää tulla itseltä.

Yksi haaste voi olla myös se, että omaa yritystään tulee katsottua helposti vaaleanpunaisten linssien läpi - oma lapsihan on omissa silmissä täydellinen. Kehitystarpeita voi olla vaikea havaita ja vielä vaikeampi myöntää, vaikka ne sisimmässään tiedostaisikin.

Itse jäin pohdiskelemaan, että voisiko tämä ”yrittäjän rakkausdilemma” olla yksi syy pk-yritysten vähäiseen uudistumishaluun ja investointi-intoon. Tuoreen pk-yritysbarometrin mukaan yritykset ovat jopa hieman vähentämässä investointejaan tulevaisuudessa. Säästöpankin säästämisbarometrin mukaan pienyrittäjistä vain noin 15 % kokee yrityksen jatkuvan uudistamisen tarpeelliseksi. Valtaosa uskoo, että liiketoiminnan uudistaminen ei ole tarpeellista tai että pienillä viilauksilla selvitään.

Monen yrityksen liiketoimintaympäristö muuttuu kuitenkin nopeasti. Koronakriisi voi muokata ihmisten kulutuskäyttäytymistä, digitalisaatio muuttaa toimintatapoja ja talouksissa käynnissä oleva vihreä siirtymä muuttaa talouden rakenteita. Nämä kaikki vaativat monilta yrityksiltä – niin pieniltä kuin suuriltakin - uudistumista tulevaisuudessa. Rakkaan lapsen on hyvä antaa kasvaa ja muuttua ajan mukana.

 

Henna Mikkonen on Säästöpankkiryhmän pääekonomisti ja kauppatieteiden maisteri, CFA. Maailmantalouden ja Suomen talouden seuraamisen lisäksi hänen sydäntään lähellä on ihmisten taloudellinen hyvinvointi. Mikkonen kokee onnistuneensa erityisesti silloin, kun pystyy tuomaan talousasiat lähemmäksi ihmisiä.

Teksti on julkaistu aiemmin Taloustaidon blogissa.

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista