Yrityskauppa – asiantunteva pankkikumppani avuksi
Yrityskaupoissa tarvitaan erityisosaamista myös pankkikumppanilta – autamme prosessin kaikissa vaiheissa henkilökohtaisesti, paikalliset ja aina parhaat asiantuntijat mukaan ottaen.
Aloita yrityskauppaan valmistautuminen ajoissa ja ota myös pankkikumppani mukaan jo varhaisessa vaiheessa. Kauppakirjat kannattaa aina tehdä lakimiehen kanssa – näin kaikki tarvittava tulee varmasti huomioitua.
Neuvotteluissa ostajan roolina on löytää oikea tasapaino riskien hallinnan ja liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämisen välillä. Usein neuvottelupöydässä istuvat myös ostajan ja myyjän asiantuntijat, kuten juristit ja tilintarkastajat.
Rahoitusneuvottelut ja kauppaneuvottelut etenevät usein samanaikaisesti. Pankki tai muu rahoittaja arvioi kokonaisuuden ja tarjoaa sopivaa rahoitusratkaisua. Usein mukaan voidaan ottaa myös Finnveran takauksia.
Hyvä kauppakirja on selkeä, kattava ja molempia osapuolia suojaava. Kauppakirjojen teossa kannattaa käyttää yrityskauppoihin erikoistunutta juristia – tämä nopeuttaa prosessia ja tuo varmuutta tärkeissä yksityiskohdissa.
Yrityskauppaan liittyy useita oikeudellisia vaiheita, kuten:
Käytännön työ alkaa vasta yrityskauppasopimuksen jälkeen. Onnistunut haltuunotto ja käytännön järjestelyt vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka sujuvasti uusi omistus lähtee liikkeelle – ja kuinka nopeasti liiketoiminta alkaa tuottaa tulosta.
1. Liiketoiminnan haltuunotto, integraatioon valmistautuminen
Ensimmäiset kuukaudet kaupan jälkeen ovat ratkaisevia. On tärkeää rakentaa luottamus henkilöstön, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Onnistuneessa liiketoiminnan haltuunotossa korostuvat:
Jos kyseessä on osittainen kauppa tai fuusio, myös integraation suunnittelu ja toteutus vaativat erityistä huomiota.
2. Maksuliikennepalveluiden varmistaminen
Uuden omistajan on hyvä tarkistaa ja mahdollisesti päivittää yrityksen maksuliikennepalvelut, kuten:
Maksuliikenteen sujuvuus on perusta liiketoiminnan jatkuvuudelle – pienetkin katkokset voivat aiheuttaa häiriöitä kassavirtaan.
3. Kassanhallintaratkaisut
Yrityskaupan jälkeen liiketoiminnan kassavirrat voivat muuttua. On tärkeää saada nopeasti ajantasainen kuva kassatilanteesta ja varmistaa, että liiketoiminta pysyy maksuvalmiina.
Suositeltavia toimenpiteitä:
Hyvä kassanhallinta antaa liikkumavaraa ja mahdollistaa tarvittaessa nopeankin reagoinnin muutoksiin.
Katse pidemmälle! Säästöpankki Yrityspankista saat henkilökohtaiset taustajoukot vauhdittamaan yrityksesi menestystä, vaurastumista ja kasvua.
Säästöpankin Kassavahti-palvelu tuo tehokkuutta yrityksen kassavarojen hallintaan. Sen voi laittaa myös tauolle esimerkiksi isompien kertainvestointien ajaksi.
Excelmuotoisen kassavirtalaskelman avulla voit ennustaa tarkemmin yrityksesi tilannetta, tuloja ja menoja. Laskelmassa on tärkeää tietoa myös yritysrahoitusta hakiessasi.