Sparbanksgruppens chefsekonom: köpkraften ökar, konsumtionen ännu inte – förtroendet måste återställas

I sin färska konjunkturöversikt för hushåll säger Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen att hushållens ekonomiska situation är tudelad: köpkraften ökar och räntorna har sjunkit, men konsumenternas förtroende har förblivit lågt. Sparandet har ökat och den ekonomiska nöden ökar särskilt bland låginkomsttagare. Nästa år väntas dock situationen gradvis lätta och den privata konsumtionen vända mot en tillväxt.

 Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen.

I konjunkturöversikten för hushåll, som publicerades i dag, säger Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen att löntagarnas köpkraft har ökat redan i ett par år, eftersom löneförhöjningarna har överstigit prisökningarna. Trots den tydliga tillväxten lägger kanske konsumenterna inte märke till det i vardagen, eftersom det verkar vara den nivå man befinner sig på som är viktigare än förändringen. Köpkraften minskade exceptionellt mycket åren 2021-2023, och utgångsnivån har ännu inte uppnåtts. Köpkraftens utveckling varierar mellan grupperna: löneförhöjningarna och nästa års skattelättnader stöder särskilt höginkomsttagare, medan nedskärningarna av sociala förmåner har försvagat förmånstagarnas ställning.

"Den ökade köpkraften är goda nyheter, men i människors vardag är nivån viktigare än förändringen. Den grop som uppstod när inflationen accelererade är djup, och enligt vår bedömning kan vi komma upp ur den tidigast i slutet av 2026", säger Mikkonen.

Hushållens ekonomiska situation är tudelad – nästa år lättar situationen

Hushållens ekonomiska situation har både ljusa och mörka sidor. Köpkraften ökar, inflationen är lugn och räntorna har sjunkit, men arbetslösheten och det osäkra världsläget tynger konsumenternas sinne. Konsumenternas förtroende har fastnat på en låg nivå och konsumtionen har inte återhämtat sig. Den privata konsumtionen ligger fortfarande under nivån före coronakrisen.

”Vi förväntar oss att konsumenternas försiktighet gradvis kommer att lätta och att den privata konsumtionen nästa år kommer att vända till en måttlig tillväxt på 1,5 procent”, fortsätter Mikkonen.

Inflationen har lugnat ner sig till nästan noll, och i september steg priserna endast med 0,5 procent jämfört med för ett år sedan. Prisnivån är dock högre för gott: den allmänna nivån är 18 procent och matpriserna 24 procent högre än i början av 2021. Ränteförändringarna har påverkat inflationsupplevelsen: sänkta räntor gör det lättare för skuldsatta och deras inflation är till och med negativ.

"Konsumenternas försiktighet syns på så sätt att hushållen sparar i stället för att konsumera. Många hushåll bygger nu upp sina buffertar, som de har varit tvungna att använda de senaste åren. Oron för den egna ekonomiska situationen syns också i Sparbanksgruppens Sparbarometer: den ekonomiska nöd som människor upplever har ökat sedan förra året. Den har ökat särskilt bland låginkomsttagare, medan den ekonomiska nöden som upplevs av höginkomsttagare har minskat något. Kvinnor upplever ångest mer än män, och den högsta nivån är bland 45-54 år gamla", säger Mikkonen.

Hushållens skuldsättningsgrad minskar – arbetslösheten på millenniets toppnivå

Hushållens skuldsättningsgrad har sjunkit tillbaka till nivån för 10 år sedan, till 121 procent av inkomsterna. Bostadshandeln har ökat, men priserna har ännu inte stigit – för nästa år väntas dock en måttlig ökning på 3 procent efter flera år av nedgång. Sänkta räntor och ökad köpkraft stödjer marknaden, men det svaga förtroendet och sysselsättningsutsikterna leder till att besluten skjuts upp.

Situationen på arbetsmarknaden är svår: arbetslösheten har stigit till nära 10 procent, vilket är den högsta nivån för detta årtusende. I år är arbetslöshetsgraden i genomsnitt 9,5 procent och även nästa år förblir arbetslösheten hög, i genomsnitt 9,0 procent. I takt med att ekonomin återhämtar sig blir dock arbetslösheten gradvis lägre. Långtidsarbetslösheten har ökat tydligt, vilket är särskilt oroväckande eftersom det med tiden blir allt svårare att hitta ett arbete. Oron för arbetsplatserna syns också i enkäterna: 24 procent av respondenterna känner oro för att få behålla sin fastanställning och bland unga upp till 39 procent.

"Konsumenternas förtroende har varit lågt redan under en längre tid. Även om det finns positiva signaler i ekonomin tynger osäkerheten och arbetslösheten sinnena, vilket syns som försiktig konsumtion. Sparande och placeringar ökar den ekonomiska tryggheten, och så småningom förväntar vi oss också att förtroendet återhämtar sig och konsumtionen återhämtar sig. Framstegen sker dock med små steg", sammanfattar Mikkonen.

Mer information och intervjuer:

Henna Mikkonen
Chefsekonom, Sparbanksgruppen
+358 40 564 7918
henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.

Skriven
Typ
Nyhet
Utgivare

Intressant just nu