Säästöpankki Yrityspankki: Kokonaisvaltaista tukea yrityskaupoissa

Yrityskauppa on paljon muutakin kuin numeroita pankkitilillä – yrityskaupat voivat olla suuri elämänmuutos sekä myyjälle että ostajalle. Säästöpankissa myyntijohtajana toimiva Henri Niemi kertoo artikkelissa, miten yrityskauppoihin voi valmistautua, mutta toisaalta myös millaista tukea Yrityspankki voi myyjälle ja ostajalle tarjota.

Säästöpankin brändikuva.

”Yrityskaupat toimivat parhaimmillaan niin, että toimivalle ja hyvin kannattavalle yritykselle löydetään jatkaja, jolla on kyvykkyys jatkaa yritystoimintaa ja mahdollisesti kasvattaa tai kehittää sitä entisestään. Lisäksi uusi yrittäjä voi säilyttää työpaikkoja ja mahdollisesti luoda jopa uusia”, kertoo myyntijohtaja Henri Niemi Säästöpankista.

Yrityksen myynti – miten valmistautua onnistuneeseen kauppaan?

Niemen mukaan yleisimpiä syitä yrityksen myynnille ovat eläköityminen tai halu tehdä jotain muuta. Myyjä saattaa ajatella, että uusi omistaja voisi jatkaa yritystoimintaa uudella energialla ja motivaatiolla, saaden siitä enemmän irti. Monesti myös taloudellinen puoli on ohjaavana tekijänä, ja monesti isoin tili tuleekin yrittäjälle myyntivaiheessa. Taloudellisen tilanteen muuttuminen on harvoin kuitenkaan isoin elämänmuutos, joka yrityskaupoista seuraa.

”Siinä monesti luovutaan siitä elämäntyöstä, ja monihan kuvailee sitä yritystä omaksi lapsekseen. Siihen on käytetty tosi paljon aikaa ja energiaa, ja monesti jouduttu tekemään uhrauksia muusta toiminnasta sen eteen, että yritys menestyy. Paljon on semmoisia tarinoita, että on nollasta lähdetty rakentamaan – ensin tehty yksin ja pikkuhiljaa sitten kasvatettu yritystä. Siinä on voinut syntyä tiukka side yrittäjän ja yrityksen välillä ja sitten kun siitä luopuu, niin se ei ole pelkästään se taloudellinen riippumattomuus vaan paljon henkiseenkin puoleen vaikuttavia asioita”, Niemi kertoo.

Myyjälle Niemi antaakin vinkiksi valmistautua yrityksen myymiseen etukäteen – ei ainoastaan yrityksen myyntikuntoon saattamiseen, vaan myös henkiseen valmistautumiseen yrityksestä luopumiseen. Ennen kauppaa myyjän kanssa keskustellaan tulevaisuuden suunnitelmista ja siitä, miten kaupoista saadut rahat käytetään tai sijoitetaan. Henkisen valmistautumisen lisäksi Niemi kehottaa kiinnittämään huomiota hintapyynnön realistisuuteen – merkittävä osa yrityskaupoista kaatuu liian korkeaan hintapyyntöön.

”Jos yritys on yrittäjälle kuin oma lapsi, niin arvon määrittäminen ja hintapyynnön realistisuus eivät ole yksiselitteisiä asioita. Näissä auttaa se, että siellä on ammattimaisia yritysvälittäjiä mukana, joilla on työkaluja ja keinoja havainnollistaa, mikä on realistinen kauppahinta. Yritysvälittäjien käyttö onkin lisääntynyt viime vuosina, ja kannustankin hyödyntämään asiantuntijoiden apua yrityskaupoissa”, Niemi sanoo.

Vältä virheet yritystä ostaessasi

Ostajan puolelta tärkeää on ostettavan yhtiön toimialan ja toiminnan tuntemus. Rahoittaja arvioi ostajan kyvykkyyttä ottaa toiminta haltuun ja johtaa sitä suunnitelmallisesti ja tuloksellisesti. Siten voidaan varmistaa, että yrityskaupan rahoitus saadaan ostettavalla toiminnalla maksettua takaisin. Niemi korostaa myös numeroiden ymmärtämisen tärkeyttä. Yrityksen tulos voi näyttää todellisuuteen nähden liian hyvältä, jos numeroita ei osaa tarkastella oikein.

”Ostajan on myös syytä varautua oman rahan käyttöön. Pankit toimivat lähinnä rahan välittäjänä näissä kaupoissa – niin kuin muussakin rahoittamisessa. Me emme ota mahdottomia riskejä, ja se riski on pääsääntöisesti yrittäjällä itsellään. Samoin tuotostakin pankki saa vain sen ohuen korkokatteen, vaikka yrittäjällä menisi todella hyvin. Riski ja tuotto ovat kumpikin yrittäjällä itsellä lähtökohtaisesti”, toteaa Niemi.

Rahoittaja mukaan heti alussa – varmista sujuva kaupanteko

Rahoittajan näkökulmasta tärkeää on päästä mahdollisimman aikaisin mukaan yrityskauppaprosessiin. Näin säästytään monesti myös turhilta välivaiheilta – jos neuvottelut ovat ehtineet edetä, ja rahoittaja huomaakin kauppahinnan olevan liian korkea suhteessa liiketoimintaan, niin joudutaan palaamaan niin sanotusti takaisin alkuun.

”No kyllähän meillä toivomus on, että me päästäisiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa mukaan rahoituskeskusteluihin, jos yrityskauppa on suunnitteilla joko myynnin tai oston näkökulmasta. Silloin me pystytään parhaiten tarjoamaan asiantuntemusta, ottamaan laajasti huomioon suunnitelmia ja miettimään vaihtoehtoja”, Niemi kertoo.

Yrittäjä on monesti yksin päätöksentekotilanteessa, jolloin jonkun kanssa keskusteleminen ja yhdessä sparrailu on erityisen arvokasta. Pankin henkilökunnan kanssa yrittäjä voi analysoida yhdessä liiketoimintaa ja numeroita – rahoittaja voi monesti myös nostaa esille asioita, joita yrittäjä tai yritysostoa suunnitteleva ei ole itse huomannut ajatellakaan.

”Minusta tosi tärkeitä päätöksiä pankin näkökulmasta on myös ne kielteiset luottopäätökset, ja ne pitää pystyä asiakkaalle perustelemaan niin, että asiakas itsekin ymmärtää sen, miksi tämä ei ole hänelle nyt järkevää. Meillähän on valtava tuntemus eri toimialojen toimivista yrityksistä, niiden haasteista ja kannattavuuspotentiaaleista. Se osaaminen, mitä päästään asiakkaille tarjoamaan niissä tilanteissa, on tosi arvokasta”, kommentoi Niemi.

Lopuksi Niemi kertoo, miksi yrityskauppoja suunnittelevan tulisi valita kumppanikseen juuri Säästöpankki:

”Meiltä saa aitoa ihmisläheistä ja asiantuntevaa palvelua, ihmisiltä ihmiselle.”

Onko yrityskauppa sinulle ajankohtainen? Ole meihin yhteydessä.

Kirjoitus on julkaistu aiemmin Kauppalehdessä.

Ajankohtaista