Maksupääte - miten valitsen yritykselleni sopivan?

Maksupäätteissä on paljon valinnanvaraa. Välillä yritystä perustaessa voi käydä myös mielessä, että onko maksupäätteelle tarvetta. Se on kuitenkin myynnin kannalta yksi yrityksen tärkeimmistä hankinnoista. Korttimaksaminen kasvattaa koko ajan suosiotaan käteisen käytön vähentyessä. Ota vinkit talteen, mitä maksupääteratkaisua valitessa pitää huomioida.

Netsin maksupääte

Aloittaessa yritystoimintaa fyysisessä liiketilassa, tulee äkkiä huomanneeksi maksupäätteen olevan elintärkeä. Mutta mistä maksupäätteitä saa, ja mitä tulee ottaa hankinnassa huomioon? Mitä kauppiassopimus tarkoittaa ja miten se liittyy korttimaksujen vastaanottamiseen? Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastauksia seuraavaksi.

Mistä pitäisi aloittaa?

Maksuratkaisuja tutkaillessa valinnanvara voi tuntua joskus ylivoimaiselta. Miten siis lähteä valitsemaan maksupääteratkaisua? Usein pankin yrityspalveluneuvojilla saattaa olla suosituksia tai kokemuksia eri maksuratkaisujen tarjoajissa. Voi olla myös hyödyllistä kääntyä paikallisen uusyrityskeskuksen puoleen tai kysellä tuttujen yrittäjien kokemuksia eri palveluntarjoajista.

Vaihtoehtona on myös vertailla eri maksuratkaisuja verkossa. Vertailussa saattaa helposti takertua yksitäisiin lukuihin ja ajatella tekevänsä edullisimman ratkaisun sen perusteella. Maksuratkaisuun liittyvät kustannukset koostuvat kuukausimaksusta ja vastaanotettuihin korttimaksuihin liittyvistä prosentuaalisista palkkioista. Tämän johdosta kokonaiskustannusta voikin olla vaikea vertailla, erityisesti jos kaikkia kustannuksia ei ole ilmoitettu selkeästi verkkosivuilla. Siksi on suositeltavaa lähestyä rohkeasti eri palveluntarjoajilla ja kysyä mieltä askarruttavat kysymykset suoraan, jotta epäselvyyksiä ei jää.

Maksuratkaisu – mikä se on ja mitä siihen sisältyy?

Maksuratkaisut koostuvat erilaisista osista, jotka on hyvä huomioida. Ensimmäinen on itse maksupääte, joita on olemassa erilaisia. Tarvitsetko kiinteän vai langattoman, liikuteltavan päätteen? Haluatko maksupäätteen tulostavan paperikuitin? Esimerkiksi näissä asioissa on eroja maksupäätteiden välillä ja on hyvä huomioida omalle yritykselle keskeiset ominaisuudet.

Fyysisen maksupäätteen lisäksi maksuratkaisuun liittyy kauppiassopimus, joka on palveluntarjoajasta riippuen mahdollista hankkia yhdestä tai useasta paikasta. Monessa tilanteessa voi olla selkeämpää hankkia sekä maksupääte että kauppiassopimus kätevästi samasta paikasta. Kauppiassopimuksella tarkoitetaan tilityssopimusta, joka mahdollistaa maksupäätteellä vastaanotettujen korttimaksujen siirtymisen tilille. Kauppiassopimus on kuin SIM-kortti matkapuhelimelle, ilman kauppiassopimusta maksupäätekään ei toimi. Kauppiassopimus myös määrittää, mitä maksukortteja on mahdollista ottaa vastaan.

Keskeisenä kysymyksenä yritykselle on myös maksupäätteen teknisen tuen saatavuus. Jos tekniikka pettää ja maksupääte lakkaa toimimasta, kuinka nopeasti saat käyttöösi uuden toimivan päätteen? Teknisen tuen toimitusajat saattavat vaihdella muutamasta tunnista useaan päivään, palveluntarjoajasta riippuen. Palveluntarjoajasta riippuen teknisen tuen tasoa voi myös korottaa vastaamaan yrityksen tarvetta ja onkin tärkeää määritellä millaisesta palvelusta kannattaa maksaa ylimääräistä.

Lisäpalveluilla kilpailun kärkeen

Kun korttimaksujen vastaanottaminen on kunnossa, on hyvä kiinnittää huomiota muihin liiketoimintaa kehittäviin palveluihin. Maksuratkaisujentarjoajasta riippuen maksupäätettä on mahdollista täydentää erilaisilla lisäpalveluilla, jotka auttavat yritystä kehittämään liiketoimintaansa ja auttavat ymmärtämään asiakaskäyttäytymistä.

Lisäpalveluihin lukeutuu muun muassa dynaaminen valuuttamuunnin (DCC), joka mahdollistaa maksujen vastaanottamisen ulkomaisessa valuutassa. Tämä on erityisen tärkeää, jos yrityksesi on paikallisten lisäksi myös turisteille mieleinen. Jos liiketilassa on usean yrityksen tuotteita tai palveluita, on maksupäätteeseen mahdollista yhdistää useampi yrittäjä maksupäätteen palveluntarjoajasta riippuen. Tällainen ratkaisu voi monessa tapauksessa olla käytännöllisyyden lisäksi myös kustannustehokas.

Jotkin maksuratkaisuntarjoajat tarjoavat myös analytiikkatyökaluja, jotka antavat katsauksen yritykseesi, ja voivat auttaa kehittämään yritystoimintaa eteenpäin ja siten mahdollistaa yrityksesi erottautumisen kilpailusta. Viikoittaisen myynninkehityksen seuraaminen voi antaa hyödyllisiä tietoja niin työaikojen suunnitteluun kuin varaston täydentämisen aikatauluttamiseen, helpottaen näin kiireisiin aikoihin varautumista.

Säästöpankki ratkaisun tukena

Säästöpankki tarjoaa maksupääteratkaisuja asiakkailleen yhteistyössä Nets Finlandin kanssa, joka on osa kansainvälistä Nets group A/S konsernia. Nets maksupääteratkaisuista jokainen yritys löytävää itselleen varmasti oikean maksuratkaisun liiketoiminnasta riippumatta. Säästöpankin yritysasiantuntijat ovat yrityksesi tukena maksuratkaisujen valinnassa.

Onko yritykselläsi tarvetta maksupäätteelle? Jätä yhteydenottopyyntö, niin olemme sinuun yhteydessä.

Kategoriat
Yrittäjyys

Ajankohtaista