Vuosi 2020 – juhlavuosi ja annus horribilis, joka ei toistu enää koskaan?

Someron Säästöpankilla oli syytä juhlaan viime vuonna – pankki täytti kunnioitettavat 140 vuotta. Tarkoituksenamme oli juhlia pitkin vuotta asiakkaittemme kanssa tätä merkkipaalua ja näin kunnioittaa pankin pitkää historiaa, joka on merkinnyt vuosikymmenten ajan paikkakunnan parasta pankkipalvelua. Juhlat loppuivat kuitenkin lyhyeen, kun pienen pieni virus osoitti, että elämän suuretkin asiat ovat joskus pienistä asioista kiinni.

Pankinjohtaja Joni Rintamaa.
Kuva: Someron Säästöpankin pankinjohtaja Joni Rintamaa.

Vuoden 2020 ollessa takana on uusi, toivottavasti paremmissa merkeissä sujuva, vuosi päässyt hyvään alkuun. Ajattelemme Säästöpankissa, että vaikka viime vuosi ei sujunut kuten ennakoimme, niin siitä kannattaa kuitenkin hakea oppeja tulevaa ajatellen. Todennäköistä kun on, että myös tulevaisuudessa elämässämme tulee eteen ennakoimattomia, isoja sekä pieniä yllätyksiä, joihin varautumalla niistä voi selvitä pienemmin kolhuin. Aiommekin kirjoittaa pitkin kuluvaa vuotta asioista, jotka olivat meillä asiakkaidemme kanssa viime vuoden aikana usein esillä. 

Mikä oli herättävin havainto viime vuodesta?

Vastaus ei ole ainoastaan se, että kukaan ei osannut arvata koronaa tulevaksi vaan se, että sekä kuluttajilla että yrityksillä oli ja on edelleen valitettavan pienet varallisuuspuskurit turvaamassa elämän perushankintoja, jos varsinainen tulovirta yllättäen ehtyy. Siitä syystä Säästöpankkien toiminnan ytimessä oleva ”säästäväisyyden edistäminen” osoitti jälleen merkityksensä ja sen, että säästöpankkien toiminnan perusta oli ajankohtainen 140 vuotta sitten ja on sitä edelleenkin!

Oppi numero 1

Oppi numero 1 viime vuodesta onkin ”Säästöön kannattaa laittaa joka kuukausi itselle sopiva summa”. Me Säästöpankissa autamme jokaista asiakastamme selvittämään hänelle sopivan säästösumman. Konkreettisena vinkkinä – käytä tunti vuodessa Säästöpankin Oman talouden tuokioon ja vältät kymmenien tuntien murheet tulevaisuudessa. 

Vaikka kaikilla kuluttajilla tai yrityksillä ei välttämättä puskuria tileillään ollutkaan, niin se oli ilahduttavaa, että mahdollisista maksuvaikeuksista uskallettiin ja otettiin nopeasti yhteyttä pankkiin. Ja meillä Säästöpankissa oli kyky ja toimintavalmius reagoida nopeasti asiakkaiden lyhennysvapaapyyntöihin ja näin saimme yhdessä asiakkaiden kanssa järjestettyä lisää maksuaikaa ja varaa luottojen hoitamiseen. Toimiva pankkisuhde perustuu aina asiakkaan ja pankin väliseen avoimuuteen ja luottamukseen!

Oppi numero 2

Oppi numero 2 on ”Jos elämässäsi sattuu jotain yllättävää, jolla on vaikutusta talouteesi, niin ole nopeasti yhteydessä Säästöpankkiisi”. Meille jokaiselle tulee taatusti elämässä eteemme pieniä tai suuria vastoinkäymisiä matkamme varrella, mutta niitä on turha häpeillä tai murehtia yksin. Meillä Säästöpankissa on kokemusta monenlaisista asioista, joten pystymme auttamaan asioissa eteenpäin esim. maksuvaikeuksien yllättäessä. 

Viime vuoden kokemusten perusteella me Säästöpankissa päätimme yhdistää yllä olevat opit asiakkaidemme eduksi. Lopputuloksena totesimme, että tahdomme olla tänä vuonna asiakkaidemme puolella vieläkin paremmin ja lanseerasimme Puolellasi-kampanjan.

Oppi numero 3

Oppi numero 3 on edellisten oppien yhdistelmä ”Elämää ei voi ennakoida, mutta siihen voi varautua – Säästöpankki on siinä puolellasi!” Nyt on aika siirtyä sanoista tekoihin. Pysähdy miettimään miten pärjäisit puolet vähemmällä ja aloita ennakointi jo tänään!

Mitä toivoisit seuraavan blogimme aiheeksi?

Mitä haluaisit lukea seuraavaksi? Äänestä seuraavista vaihtoehdoista:

  • Miksi pankki ei antanutkaan lainaa, vaikka panttikirjoja oli yli 400.000 €? Mitä eroa on panttikirjalla ja vakuusarvolla – miten pankki myöntää lainaa?
  • Pankki vaati lainaturvaa – kiusallaanko? Tosielämän esimerkkejä, kuinka lainaturva on pelastanut arkeni.
  • Tienaan puolitoista tonnia kuussa - ei siitä enää pysty säästämään! Vai pystyykö?

 Äänestämään pääset täältä. Äänestää voit helmikuun 2021 loppuun asti. Äänestys on nimetön.

 

Kiitos, kun jaksoit lukea blogimme loppuun – anna palautetta vaikkapa Facebook-sivuillamme blogipostauksen alle tai suoraan allekirjoittaneelle.

Pidetään vielä hetki etäisyyttä ja pysytään terveinä!

Joni Rintamaa, pankinjohtaja

Julkaistu
...