Intohimo rohkaisi yrittäjyyteen

Selkeä visio ja luotto omaan tekemiseen kasvattivat pienestä suklaapuodista menestyvän yrityksen. Asiakkaamme Mika Gröndahl seurasi intohimoaan suklaaseen ja pyörittää yritystään Chjokoa edelleen samalla palolla.

Säästöpankin yrittäjäasiakas Mika Gröndahl pyörittää kahvila ja suklaamyymälä Chjokoa Helsingissä.
Kaupunki heräilee Helsingin Kruununhaassa elokuun aamuun. Liisankadun kulmassa kivijalassa on Chjoko, kahvila ja suklaamyymälä, joka on juuri avannut ovensa. Myyntitiskin takana on keittiö, josta kantautuu huumaava suklaan tuoksu. Siellä syntyvät kaikki Chjokon herkulliset praliinit ja suklaalevyt. 

Chjokon yrittäjä Mika Gröndahl on palannut edellisenä iltana kalastusreissulta Norjasta. Koska kesä on hiljaisempaa aikaa, yrittäjäkin ehtii lomailla. Kun suklaasesonki on vilkkaimmillaan joulunaikaan, työpäivät alkavat jo aamuseitsemältä ja venyvät pitkälle iltaan.

– Silloin tehdään töitä seitsemän päivää viikosta eivätkä valot sammu keittiöstä edes yöllä, Gröndahl kertoo.

“Kaikki suklaat, mitä teimme, myytiin seuraavana päivänä”

Gröndahlin intohimo suklaaseen syttyi jo 1990-luvulla, kun hän työskenteli kokkina ja keittiömestarina ja tutustui suklaan kiehtovaan kemiaan, makumaailmaan ja visuaalisuuteen. Tuohon aikaan Helsingissä ei ollut juurikaan pieniä suklaan käsinvalmistajia, joten alalla oli tilaa. 

Yrittäjyyden itsenäisyys veti Gröndahlia puoleensa. Hänellä oli selkeä visio ja luotto omaan tekemiseen. Jo työskennellessään ravintoloissa Gröndahl käytti vapaa-aikaansa tiiviisti suklaan parissa kokeillen ja omia ideoita toteuttaen. Loikka työntekijästä yrittäjäksi oli loppujen lopulta melko pieni. 

Gröndahl oli laskenut, että suklaata pitäisi tehdä paljon ennen kuin liiketoiminta olisi kannattavaa. Vaikka elanto oli epävarma, intohimo suklaaseen rohkaisi yrittäjyyteen. Niinpä vuonna 2005 Gröndahl perusti Chjokon. Tahto tehdä oli niin voimakas, että tarkemmat laskelmat ja rahoituksen hän mietti vasta jälkikäteen perustettuaan yrityksen. 

– Saimme pankin asiantuntijalta älyttömän hyviä neuvoja heti alusta saakka siihen, mitä kannattaa tehdä ja miettiä. 

Gröndahl pyörittää Chjokoa edelleen samalla intohimolla. 

– Se ei ole kadonnut minnekään. Nykyään vaan tiedän enemmän yrittäjyydestä.

Intohimo rohkaisi yrittäjyyteen

Yksinyrittäjästä työnantajaksi

Alun perin ei ollut tarkoitus, että myös Gröndahlin vaimo Laura työskentelisi Chjokossa. Gröndahlin piti valmistaa ja myydä suklaat yksin, mutta hän huomasi hyvin pian, ettei se toimi. Vaimo tuli hätiin niin keittiöön kuin myymälän puolelle.

– Meillä meni niin vauhdikkaasti, että kaikki suklaat, mitä teimme, myytiin seuraavana päivänä. Yöllä teimme taas uusia ja nekin myytiin. Olimme niin väsyneitä, että itkimme ja nauroimme keittiössä ja teimme vaan suklaata, Gröndahl kertoo.

Koska yrityksen pyörittämisessä kaksin oli raskasta, Gröndahl palkkasi pian ensimmäinen työntekijän avuksi keittiöön. Sen jälkeen Chjoko on työllistänyt jatkuvasti lisää henkilökuntaa. Tällä hetkellä yrityksellä on kuusi vakituista työntekijää ja sesonkiaikoina jopa 14. 

Tukea ja asiantuntevia neuvoja pankista

Työpäivän mittaan Gröndahl hoitaa muun muassa toimistoaskareita ja hallinnollisia tehtäviä sekä pakkaa tuotteita ja toimittaa niitä asiakkaille. Välillä yrittäjä on myös kahvilan puolella myymässä. Tärkeä osa työtä on kuitenkin ollut aina se, että Gröndahl on keittiössä kehittämässä uusia makuja ja ideoita. 

– En ole toimitusjohtaja, joka vain istuu toimistossa. Olen toteuttaja ja tekijä, kädet kyynärpäitä myöten suklaassa joka päivä.

Moni asia on muuttunut sitten perustamisen. Aluksi suklaata tehtiin vähän ja käsin. Nyt suklaata tuotetaan isompia määriä ja sitä työstävät laitteet. Ne ovat olleet isoja investointeja, joiden vaatima rahoitus on järjestynyt nopeasti pankista. 

Gröndahl kertoo, että Säästöpankki on ollut suuri tuki Chjokolle koko yrittäjyyden ajan. Suhteesta pankkiin on tullut Gröndahlin sanoin lähestulkoon isällinen. Erityistä kiitosta saavat Säästöpankin asiantuntijat, jotka tietävät ja tuntevat yrityksen asiat ja joilta saa aina henkilökohtaista palvelua. Kiireelliset asiat ovat hoituneet jopa asiantuntijan ollessa kesälomalla.

– Ei tarvitse joka kerta soittaessa selittää, kuka on ja mitä tekee, ja sitten puhelu siirretään eteenpäin. Sen sijaan yksi soitto riittää ja homma on sillä selvä, Gröndahl kertoo.

Taantuma ja tyhjät kivijalat eivät pelottaneet Chjokoa

Taantuma on yksi suurimmista Chjokon kohtaamista haasteista. Se on seurannut mukana koko yrityksen historian ajan. Kun Chjoko avasi ovensa Kruununhaassa, alueella joka toinen kivijalkamyymälä oli tyhjillään. Gröndahlin mukaan ihmiset pitivät heitä hulluina, kun he avasivat suklaakaupan keskellä syvintä lamaa, eivätkä uskoneet, että yritys pysyisi pystyssä puolta vuotta pidempään. Toisin kuitenkin kävi.

– Samat ihmiset tulivat vuosien jälkeen sanomaan, että kyllä me epäilimme teitä alussa, mutta on tosi hienoa, että olette vielä täällä, Gröndahl kertoo.

Chjoko on Gröndahlin mukaan saanut aikaan ilmiön Kruununhaassa. Uinuvassa kaupunginosassa ei aiemmin ollut kahviloita tai muita kivijalkaliikkeita, mutta Chjokon perässä alueelle tuli muitakin yrittäjiä ja uudenlaista elämää. Gröndahl kokee, että Chjokon suurin onnistuminen on yritys itsessään.

– Olemme työllistäneet paljon ihmisiä ja tehneet tästä perheelle elinkeinon.

Miltä Chjokon tulevaisuus näyttää?

Kun työpäivä päättyy, yrittäjäpariskunta jättää työasiat töihin. Kotona ei puhuta yrityksen asioista vaan keskitytään perhe-elämään ja lapsiin. Kun inspiraatio iskee, Gröndahl tulee sunnuntaisin yksin Chjokon keittiöön kehittämään uusia tuotteita omassa rauhassa. 

Chjokon tulevaisuus näyttääkin valoisalta. Chjoko on päättänyt hakea kasvua kotimaan markkinoilta ja mahdollisesti ulkomailta. Ensimmäinen askel laajentumisessa on uuden myymälän avaaminen kauppakeskus Redissä Helsingin Kalasatamassa. 

Siitä huolimatta, että yrittäjällä on jatkuvasti monta rautaa tulessa, hän pitää huolen, ettei työ kuormita jatkuvasti liikaa ja että myös lomailulle jää aikaa.

– Firma ei jatku, jos menen itse piippuun. 

Vaikka Gröndahlin päivät täyttyvät suklaasta, hän ei omien sanojensa mukaan ole koskaan ollut suuri makean ystävä. Annos suklaata kuuluu kuitenkin jokaiseen työpäivään. Samaan hengenvetoon Gröndahl toteaa, ettei suutarin lapsilla ole kenkiä – kotoa ei yleensä löydy suklaata, vaikka mieli tekisikin ottaa pala tai kaksi televisiota katsellessa.

Mika Gröndahlin kolme vinkkiä muille yrittäjille:

  1. Usko omaan juttuusi. “Ei kannata lähteä yrittäjyyteen miettimättä ja suin päin, mutta on tärkeää uskoa omaan tekemiseen ja tuotteeseen.”
  2. Verkostoituminen kannattaa aina. “Ole siis avoin, juttele rohkeasti eri ihmisten kanssa ja uskalla kysyä, jos on kysyttävää.”
  3. Jos tuntuu, ettei homma toimi, tee muutos äläkä jää miettimään asiaa. “Teimme jossain vaiheessa paljon kakkuja ja leivoksia, mutta yrityksen tilat ja toiminta oli suunniteltu suklaan valmistamiseen. Tein päätöksen, että kakkujen ja leivosten tekeminen lopetetaan kokonaan, vaikka ne olivat suosittuja. Ne eivät vaan toimineet Chjokon konseptissa.”

Yrittäjyys vaatii lujaa tahdonvoimaa ja päättäväisyyttä. Lue vinkkejä yrittäjälle

Yrittäminen vaatii päättäväisyyttä ja lujaa tahtoa – ja me tahdomme auttaa sinua ja yritystäsi menestymään ja vaurastumaan. Varaa aika

Kategoriat
Yrittäjyys

Ajankohtaista