Yrittäjät kertovat – näin poikkeustilanne meihin vaikuttaa

Koronavirusepidemia on iskenyt monien yrittäjien talouteen. Haastattelimme etäyhteydellä yrittäjiä ja kysyimme heidän ajatuksiaan, kokemuksiaan sekä vinkkejä koronaviruksen aiheuttamaan poikkeukselliseen tilanteeseen.

happy waffle
Happy Waffle - Arnold Siku

Koronavirusepidemia on aiheuttanut koko Suomessa poikkeustilan, joka on heijastunut myös yrittäjien talouteen. Haastattelimme pieniä ja keskisuuria yrittäjiä siitä, millaisia ajatuksia heille on herännyt tilanteen edetessä. Yhden asian he halusivat nostaa esille; tästä selviydytään yhdessä.

Arnold Siku, 31-vuotias helsinkiläinen yrittäjä / Happy Waffle

Happy Waffle Helsinki on ensimmäinen kotimainen vohvelikonsepti, joka tarjoilee herkullista fuusiota hongkongilaisesta kuplavohvelista gluteenittomana hyväntuulisella asenteella.

Miten koronaviruksen aiheuttama poikkeuksellinen tilanne näkyy teillä?

- Asiakkaiden käynti paikan päällä on vähentynyt. Koska myynti pienenee, on myös kuluissa pyrittävä säästämään. Esimerkiksi tänään olen yksin töissä, kun vilkkaana päivänä saattaisi olla jopa neljä henkilöä töissä, Arnold kertoo. 

Miten varaudutte ja mitä toimenpiteitä olette jo tehneet?

- Pyrimme säästämään kuluissa ja neuvottelemaan mm. pankin ja muiden toimijoiden kanssa tilanteesta. Tilanne elää jatkuvasti ja uutta tietoa tulee paljon, joten on mentävä enemmänkin tunti kerrallaan kuin päivä kerrallaan. Varaudumme eri skenaarioihin ja ohjeistuksiin. Selvitämme myös, miten määräykset vaikuttavat mm. työntekijä-, työnantaja- ja veroasioihin. Informaatiota tulee tällä hetkellä paljon ja haasteena on löytää oikeaa ja juuri meitä koskettavaa hyödyllistä tietoa – esimerkiksi yrittäjän eläkevakuutuksista tai työeläkemaksuista.

Mitä toivoisitte, että ihmiset tekisivät yrittäjän näkökulmasta?

- Toivoisin, että ihmiset tukisivat yrityksiä ostamalla etenkin kotimaisia palveluita ja tuotteita, tietysti lakien ja määräyksien puitteissa. Tämä on tärkeää etenkin tässä poikkeavassa tilanteessa. Tästä selvitään varmasti yhdessä, mutta nyt olisi korostetun tärkeää tukea niitä suomalaisia palveluita ja tuotteita, joita käyttää muulloinkin. Tätä sääntöä aion noudattaa myös itse ja yhdessä pärjäämme kyllä. 


Mitkä ovat vinkkisi tilanteeseen yrittäjän näkökulmasta?

- Tietoisuutta kannattaa jakaa. Tämä on poikkeuksellinen tilanne monille, joten hyvät vinkit ja hyödyllinen tieto ovat tarpeen kaikille. Kannattaa keskustella myös asiantuntijoiden kanssa, esimerkiksi pankista voi saada hyödyllistä tietoa. Jos yhteen lauseeseen pitää kiteyttää, niin muista tukea ja käyttää kotimaisten yrittäjien palveluita ja tuotteita. Etenkin nyt.

 

Roope Lehtoranta, 31-vuotias järvenpääläinen yrittäjä / Ohoi Creative Oy

Ohoi Creative Oy on strateginen mainostoimisto, joka on tehnyt muun muassa Järvenpään kaupungin brändiuudistuksen.

Roope - Ohoi Creative Oy
 

Miten nykytilanne näkyy teillä?

- Nykytilanne näkyy meillä asiakkaidemme muuttuneen tilanteen kautta. Esimerkkejä tästä ovat messut tai tapahtumat, jotka ovat peruuntuneet. Nyt on sekä kriisi- että markkinointiviestinnän paikka, mutta tilanteen mahdollisesti pitkittyessä, monille yrityksille se tarkoittaa myös oman liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämistä. Osaamisellemme uskoisi olevan kysyntää näinä vaikeinakin aikoina. Meidän työssä etätyö on helposti järjesteltävissä, mutta esimerkiksi suositus pitää päiväkoti-ikäiset lapset kotona on tuonut siihen oman mausteensa.

Miten varaudutte ja mitä toimenpiteitä olette jo tehneet?

- Tilanne muuttui yllättäen ja oletettavasti tulee vielä muuttumaan. Seuraamme tarkasti tapahtumia. On tärkeää, että yritykset ja yrittäjät eivät jää nyt yksin. Haluamme antaa muille tukemme. Vaikuttaa iloksemme siltä, että tukea on tarjolla eri tahoilta, esimerkiksi pankeilta, jotka ovat viestineet aktiivisesti mm. joustoista yrittäjille. Olemme sen kokoinen tiimi, että lomautuksia meillä ei ole tarvetta tehdä. Sen sijaan pyrimme proaktiivisesti miettimään tilannetta asiakkaidemme näkökulmista ja pohtimaan heille ratkaisuehdotuksia. Varaudumme tilanteeseen laajentamalla omaa verkostoamme, jotta saamme jaettua tietoa ja käytännön vinkkejä sekä tavoittamaan arvokkaita uusia kontakteja.

Mitä toivoisitte, että ihmiset tekisivät yrittäjän näkökulmasta?

- Tässä tilanteessa kannattaa suosia suomalaista ja tukea erityisesti paikallisia pienyrittäjiä. Ostamalla nyt erilaisiin tarpeisiin lahjakortteja, kymmenen kerran lounaskortteja tai sarjalippuja tuetaan pienyrittäjille elintärkeää kassavirtaa. Ihmisten olisi hyvä muistaa, että maailma ei lopu tähän. Nyt on hyvä aika myös ennakoida tulevia tarpeita ja tehdä hankintoja mahdollisuuksien mukaan etukäteen.

Mitkä ovat vinkkisi tilanteeseen yrittäjän näkökulmasta?

- Mielestäni tärkeintä on tarjota omaa apua sekä laajentaa tukiverkostoa. Tukiverkoston avulla ja yhdessä tästäkin selvitään. Yksi konkreettinen vinkki verkoston kasvattamiseen on Facebookissa ryhmä ”Yrittäjät #ostapieneltä”. Siellä jaetaan niin kullanarvoisia vinkkejä kuin huolia ja ajatuksiakin vertaisyrittäjien kesken. Kannattaa myös miettiä voiko nykyistä toimintaa uudistaa niin, että se toimisi myös verkossa nyt kun lähikontakteja on vähemmän.

Yrittäjien haastattelut on tehty 20.3.

 

Tarvitsetko apua yrityksesi rahoitusasioiden kanssa? Ota meihin yhteyttä. Autamme mielellämme. Olemme myös koonneet tälle sivustolle avuksesi tietoa, miten koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa kannattaa toimia. Päivitämme sivua jatkuvasti.

Kategoriat
Yrittäjyys

Ajankohtaista