Sisustuskaupan idea syntyi pyyhkeistä

Leppoisa lukutuokio pihakeinussa tempaisi Maire Haarlan uudelle uralle. Sisustuslehden turkkilainen kylpylätunnelma aiheutti hurahduksen, johon ei ollut muuta ratkaisua kuin ryhtyä itse kauppiaaksi.

Säästöpankin brändikuva

Mikä ihmeen hamam?

Se, että Maire etsi inspiraatiota sisustuslehdestä, ei ollut sinänsä poikkeuksellista. Hän on kokenut sisustussuunnittelija, -toimittaja ja -stylisti, joka pitää myös omasta kodistaan kertovaa Kettukarkki-blogia. Mutta nyt vastaan tuli jotain erityistä – vaikka ensin oli epäselvää, mistä lehdessä esitellyssä ‘hamam-kylpylätunnelmassa' oli edes kyse.Google savusi koko loppupäivän. "Sain niin vahvan intuition, että siitä piti selvittää kaikki", Maire kuvailee. Perinteiset, puuvillaiset hamam-pyyhkeet kauniissa väreissään veivät pian mennessään. "Samana päivänä käynnistyi ajatus, että alan myymään niitä." Ja kun päätös oli tehty, tarvittiin vain myyntituotteet, verkkokauppa ja tieto siitä, miten homma toimii.

Kauppiaaksi pikavauhtia

Seuraavat kuukaudet Maire opiskeli yötä päivää. Vaikka tausta sisustusalalta oli suureksi avuksi, opittavaa oli paljon. "Piti selvittää kaikki. Mistä saa pakkausmateriaalit, miten posti toimii, tehdä sopimuksia maksupalveluun…" Verkkokaupan rakentaminen ja brändin luominen olivat omat työmaansa, osana sitä viimeistä piirtoa myöten hiottu graafinen ilme.

Ensimmäisen erän pyyhkeitä Maire löysi vasta-aloittaneelta maahantuojalta, jossa on pysynyt siitä lähtien. Eriväristen ja -kokoisten pyyhkeiden rinnalle hän kokosi pienen valikoiman arjen käyttötuotteita keittiöön, kodinhoitoon ja kylpyhuoneeseen. Valintaperusteina olivat luonnonmukaisuus ja eettisyys, estetiikasta tinkimättä. Rönsyt karsittiin tietoisesti: selkeä, kapea valikoima auttaisi erottautumaan muista.

Kaupan valttina on alusta alkaen ollut myös vahva henkilösuositus. Myyntiin päätyvät vain kotikokeilussa menestyneet tuotteet. "Se liittyy bloggaamiseen, kerron avoimesti mitä tuotteita käytän. Niistä on tosi kiva keskustella samanhenkisten ihmisten kanssa."

Sisustuskauppa

Oikea ajoitus antoi itsevarmuutta

Neljä kuukautta myöhemmin, marraskuun puolivälissä, jäljellä oli enää yksi painallus. Tätä hetkeä Maire oli jännittänyt niin paljon, että hän oli pysytellyt uudesta aluevaltauksestaan hipihiljaa. Naks. Ja niin Kettukarkki SHOP -verkkokauppa oli avattu maailmalle. Samalla hetkellä oli aika aloittaa tehokas somerummutus. Sana yllätysputiikista levisi sekunneissa ystäville, seuraajille ja muille kontakteille eri kanavia pitkin. Maire seurasi tilanteen etenemistä kotona perheensä kanssa. Lähtisikö pyörä pyörimään? "Samana iltana alkoi tulla tilauksia, ja me haifaivattiin. Se oli ihan mieletön tunne, että se onnistui!", muistelee Maire hymyillen.

Alkuvarastoon sijoitetut säästöt maksoivat itsensä takaisin parissa kuukaudessa. Siitä lähtien toiminta on pyörinyt myynnistä saaduilla tuloilla. Yhtenä tärkeänä tekijänä Maire pitää sitä, että kauppa saatiin avattua joulusesongin alla. "Jos olisin saanut verkkokaupan pystyyn tammikuussa, olisi voinut olla hiljaista, enkä olisi ehkä saanut siitä itselleni sellaista boostausta", hän toteaa.

Ota selvää ja sitten – anna palaa!

Maire on uskaltanut seurata vaistojaan ja katsonut aina eteenpäin. 

Yrittäjäperheen tytär tietää kuitenkin, että ensin on tehtävä kotiläksyt. Liiketoiminta- ja aikataulusuunnitelmat kirkastavat ajatusta paperille pantuna, ja raameja antavat myös tarkat tavoitelaskelmat. Mutta sen jälkeen on aika levittää siivet. "Turhaan ihmiset pohtii ja haaveilee. Siitä vain ottamaan selvää asioista. Go for it!", Maire kannustaa. Niin hän on tehnyt itse, ja hyvin kävi.

Viisi vinkkiä aloittavalle yrittäjälle

Yrittäjätaipaleen alussa on paljon mietittävää ja selvitettävää. Poimimme avuksesi viisi keskeistä onnistumisen avainta. Muistathan myös, että Säästöpankki auttaa sinua mielellään kaikissa yrittämisen kysymyksissä!

1) Kun teet laskelmia, ole realistinen. Muista laskea myös itsellesi sen tasoinen korvaus, että oma talous pyörii. Yrityksen kulujen ja verojen jälkeen tulee viivan alle jäädä vielä lainojen lyhennykset ja korot kattava summa. Liian velkavetoisesti aloitettu yritystoiminta aiheuttaa helposti kassakriisin, eli rahat yksinkertaisesti loppuvat. Se saattaa lamaannuttaa hyvänkin idea. Varaudu siihen, että omaa rahallista panosta tullaan todennäköisesti tarvitsemaan.

2) Mieti, miten oma talous pyörii, jos yritystoiminnasta ei vielä alkumetreillä saisi tuloa itselleen. Millaisia ovat perheen muut tulot? Onko perheen lainoihin mahdollista saada esimerkiksi lyhennysvapaata? Muista pitää erillään omat ja firman rahat.

3) Liikeideasi tulee luoda arvoa asiakkaalle. Ei riitä, että idea on omasta mielestä hyvä, vaan sitä täytyy tarkastella kriittisesti. Mieti esimerkiksi, säästääkö tuote/palvelu rahaa tai aikaa esimerkiksi jollain uudella toimintamallilla. Onko tuote ehkä laadukkaampi kuin markkinoilla oleva, vai sopiiko se jotenkin erityisen hyvin ajan henkeen? Hinta on hyvä kilpailuvaltti, mutta ainoana kilpailutekijänä se on yleensä hieman lyhytkatseista. Muista, että ideoita on maailma täynnä, mutta käytännön toteutus ratkaisee. Hyvin suunniteltu ei ole vielä ollenkaan tehty!

4) Oletko harkinnut jo olemassa olevan yrityksen ostamista? Yrityksen jatkamisessa on tutkitusti suurempi onnistumisen mahdollisuus kuin uuden yrityksen perustamisessa. Jos päädyt ostamaan yrityksen, on viisasta käyttää apuna asiantuntijaa, joka osaa sparrata kauppahinnan muodostamisessa. Yrityksen arvon määrittelyyn vaikuttavat monet asiat. Muista, että rahallinen panostaminen asiantuntija-apuun yrityskaupassa voi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

5) Viimeisenä, mutta ei ollenkaan vähäisimpänä: hanki ympärillesi sparraavia ja inspiroivia henkilöitä. Sellaisia voivat olla esimerkiksi yhtiökumppanit, pääomasijoittajat tai toiset yrittäjät, joilla on näkemystä ja kokemusta liike-elämästä.

Asiantuntijana toimi yritysrahoituspäällikkö Maija Koivunen.

Tahdotko apua ja sparrausta yrityksen perustamiseen? Ota yhteyttä.

 

Kategoriat
Yrittäjyys

Ajankohtaista