Liiketoimintasuunnitelma takataskussa – mutta missä omistajastrategia?

Pankki on kiinnostunut yrityksen liiketoimintasuunnitelmasta, kassavirtalaskelmasta, budjetista ja tilinpäätöstiedoista muun muassa rahoitusneuvottelujen yhteydessä. Nämä dokumentit yrityksiltä yleensä löytävätkin valmiina takataskusta.
Monelta pk-yritykseltä puuttuu kuitenkin kirjallinen omistajastrategia, jossa on linjattu omistajien yhteiset odotukset ja tavoitteet yritystoiminnalle. Omistajastrategian pohjalta myös pankki ja yrityksen omistajat voivat käydä syvällisen ja molempia osapuolia hyödyttävän keskustelun. Parhaimmillaan avoin keskustelu avaa omistajille uusia näkökulmia ja toisaalta helpottaa pankkia ymmärtämään, miten se voi auttaa omistajia ja yritystä yhtenä kokonaisuutena.
Kaikkein hyödyllisin kirjallinen omistajastrategia on kuitenkin omistajille ja yritykselle itselleen. Kun on etukäteen mietitty, mitä omistajat haluavat yrityksellään tehdä ja miten yritystoiminta suhteutuu muuhun elämään, on myös helpompi toimia yllättävissä tilanteissa, kuten omistajan sairaus, elämäntilanteen muutos, tai yllättäen tarjoutunut tilaisuus yrityskauppaan.
Omistajastrategiaa laadittaessa käytävä keskustelu kunkin omistajan motiiveista – kuten oman varallisuuden kartuttaminen, perinteiden jatkaminen, ammatillinen intohimo tai paikallisten työpaikkojen luonti – auttaa esimerkiksi linjaamaan, tavoitellaanko ensisijaisesti kasvua vai kannattavuutta. Ja jos tavoitellaan kasvua, haetaanko aktiivisesti yritysjärjestelyjä vai painotetaanko orgaanista kasvua. Omistajastrategia siis helpottaa myös yrityskauppoihin valmistautumista, olivat omistajat sitten osto- tai myyntilaidalla.
Omistajastrategian laatiminen edellyttää työpajaa, joka kannattaa mahdollisuuksien mukaan järjestää muulla tavoin kuin perinteisessä kokoushuoneessa istuen. Se helpottaa arjen rutiineista irtautumista ja katseen suuntaamista yrityksen arvon kasvattamiseen pitkällä aikavälillä. Kun ajankohta ja paikka on tiedossa, tarvitaan vain teidän yrityksellenne sopiva agenda työpajaan. Sen luonnostelussa voi hyödyntää tekoälyä, jonka on kätevä sparrikaveri myös yrityksen ainoalle omistajalle omistajastrategiaa laadittaessa - kunhan huomioi tietosuoja- ja liikesalaisuuskysymykset sen käytössä.
Pidettiin työpaja sitten saunan lauteilla tai neukkarissa, lopputulemana syntyvä tiivis omistajastrategia on hyödyllinen paperi: sen pohjalta omistajat voivat käydä keskusteluja kaikkien niiden tahojen kanssa, jotka toteuttavat omistajastrategiassa kuvattuja tavoitteita, tai voivat tukea niitä. Pankit lukeutuvat jälkimmäiseen ryhmään, ja jo pelkkä omistajastrategian olemassaolo kertoo pankille omistajien suunnitelmallisuudesta ja tavoitteellisuudesta.
Manu Kauppila on yritysasiakasliiketoiminnan liiketoimintajohtaja Säästöpankkikeskuksessa ja koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri. Kauppilan sydäntä lähellä on suomalaisten pk-yritysten menestyksen ja elinvoimaisuuden tukeminen. Vapaa-ajallaan hän on innokas penkkiurheilija ja kestävyysjuoksija.
Kirjoitus on julkaistu aiemmin Kauppalehden blogissa.
- Kirjoitettu
- Tyyppi
- Uutinen
- Julkaisija