Säästöpankin etsintäkuulutus tuotti tulosta – Hedvig Nyström löytyi, samoin useita hänen sielun sukulaisiaan

Oletko sinä sukua Hedvig Nyströmille? Näin kysyimme suomalaisilta helmikuussa Säästöpankin 200-vuotisjuhlan kunniaksi, kun esittelimme ensimmäisen asiakkaamme, piika Hedvig Nyströmin. Saimme vastauksia niin sukututkijoilta kuin aivan tavallisilta suomalaisilta, jotka tunnistivat itsensä vähintäänkin Hedvigin sielun sukulaisiksi – säästeliäiksi nykyajan Hedvigeiksi.

Säästöpankin ensimmäinen asiakas oli 200 vuotta sitten piika Hedvig Nyström. Hedvigin henki elää Säästöpankeissa edelleen.

Säästöpankin tarina sai alkunsa vuonna 1822, kun apteekkari John Julin perusti Säästöpankin Suomen Turkuun. Hänen ensimmäinen asiakkaansa oli nuori piika Hedvig Nyström, joka talletti pankkiin kokonaiset kuusi kolikkoa – nykyrahassa noin 40 euroa.

Tavoitteena löytää Hedvigin sukulaisia

Julkaisimme helmikuussa etsintäkuulutuksen, jonka tavoitteena oli löytää Hedvigin sukulaisia. Saimme lukuisia yhteydenottoja ja aihetta käsiteltiin myös sukututkimukseen keskittyvällä keskustelupalstalla. Uskoaksemme löysimme Hedvigin sukujuuret ja sukulaisen, mutta samalla myös perustajamme John Julinin sukulaisia.

Todennäköisesti etsimämme Hedvig Nyström on vuonna 1783 Inkoossa syntynyt “Hedda”, sillä saimme siihen liittyen useampia vinkkejä. Hedvig oli säästäväinen Gustaf Gefrinin piikatyttö. Kun hän teki ensimmäisen talletuksensa Säästöpankkiin vuonna 1823, hän asui Turussa Brahenkadulla. Hän kuitenkin kuoli Turussa naimattomana ja lapsettomana vuonna 1857. Koska käytössämme ei ole tositteita tuolta ajalta, emme voi olla 100 % varmoja, onko juuri tämä Hedvig meidän ensimmäinen asiakkaamme.

Säästöpankin aate elää tänäkin päivänä

Kampanjamme kirvoitti aivan tavallisia suomalaisia tutustumaan juuriinsa. Saimme yhteydenottoja niin Hedvigin verisukulaisilta kuin sielun sukulaisilta – suomalaisilta, jotka uskovat säästämiseen ja Säästöpankin aatteeseen. Viesteissä saimme kuulla tarinoita säästämisestä. Piika Hedvigin tekemä talletus on tarina, joka elää vielä tänäkin päivänä. Säästöpankin perustehtävänä on alusta alkaen ollut auttaa suomalaisia vaurastumaan ja hoitamaan talouttaan paremmin – ja samalla asialla olemme edelleen.

“On ilahduttavaa, että etsintäkuulutuksemme herätti ajatuksia säästämisestä ja kirvoitti paljon keskustelua niin sosiaalisessa mediassa kuin paikallismedioissakin. Piika Hedvig Nyström tahtoi enemmän ja siten hän on tänäkin päivänä erinomainen esikuva meistä jokaiselle”, kertoo Säästöpankkiryhmän markkinointi- ja viestintäjohtaja Laine Spellman.

Tarina Hedvig Nyströmistä, Säästöpankin ensimmäisestä asiakkaasta jatkuu juhlavuoden ajan. Hedvigin henki elää Säästöpankeissa edelleen. Olemme suomalaisten taloudellisen hyvinvoinnin tukena tänäkin päivänä ja se on tavoitteemme myös jatkossa.

Kirjoitettu
Tyyppi

Uutinen

Julkaisija

Säästöpankkiryhmä

Ajankohtaista