Bedrägerier i bankens namn – akta dig för nätfiske och missbruk av banktjänster

Vi har sammanställt anvisningar för hur man förhindrar fisket efter information och bluffmeddelanden.

Alltid nu och då försöker man i brottsligt syfte locka Sparbankernas kunder att ge uppgifter som används i banktjänsterna. Brottslingarna försöker av bankkunderna få koder till nätbanken eller uppgifter om betalkorten. 

I banken har man redan använt många produktspecifika metoder att förhindra missbruk. Läs våra anvisningar nedan. Med hjälp av dem kan du själv förhindra att dina banktjänster missbrukas och känna igen försök till missbruk. 

Av banken får du alltid närmare anvisningar om användningen av tjänsterna. Ta kontakt 

Förhindra missbruk av nätbanken

Uppgifter avsedda för användning av nätbanken fiskas (phishing) vanligen med e-postmeddelanden eller per telefon.

I ett e-postmeddelande är det lätt att ändra avsändarens uppgifter så att det mycket väl kan se ut som om banken skulle ha skickat ett meddelande till dig. I meddelandena står det vanligen att uppgifterna måste uppdateras snabbt och i meddelandet har det funnits en länk till en webbplats som brottslingarna själva har grundat. Webbplatsen ser ofta nästan exakt lika ut som bankens egen webbplats.

Om du klickar på länken märker du genast att den avsändaradress som står i adressraden inte är https://www.saastopankki.fi/ utan t.ex. förvillande https://saastopankki.eu.fi.

Du kan själv betydligt förbättra säkerheten i användningen av nätbanken så här:

  • Ge inte de koder som behövs för att använda nätbanken till någon annan.
  • När du loggar in till nätbanken ska du själv skriva adressen i adressraden eller använda den webbplatsuppgift (bokmärke, favoritsajt) som du själv sparat i datorn.
  • Använd tilläggsbekräftelse när du betalar. Dvs. när du betalar till en mottagare som du inte tidigare betalat till grundas inte betalningen förrän du bekräftar den med det säkerhetstal som kommer till e-posten. Om din mobiltelefon inte är registrerad för användning av tilläggsbekräftelse ber nätbanken om ett säkerhetstal för en betalning till ett nytt konto när du matar in betalningen. 
  • Ta i bruk identifieringsappen 
  • Sköt om datasäkerheten på den enhet (dator, surfplatta, smarttelefon) som du använder. Uppdatera enhetens operativsystem och antivirusprogram (tillåt gärna automatisk uppdatering i enhetens inställningar).

Kom ihåg att ingen någonsin ber om sådana uppgifter om nätbanken eller betalkortet som är avsedda för användningen av banktjänster per telefon eller e-post. Om den som frågar presenterar sig som bankanställd, polis eller annan myndighet så är det fråga om en bedragare.

Vad göra om du får ett meddelande där man ber dig om uppgifter som gäller dina bankärenden:

  • Radera meddelandet utan att öppna det.
  • Klicka inte på länken i meddelandet.
  • Om du ändå har öppnat länken och en okänd person ringer upp dig och presenterar sig som banktjänsteman ska du inte ge några konfidentiella uppgifter om dig själv per telefon. Anmäl sådana fall till polisen. 

Vad göra om du har av misstag gett dina bankkoder till någon:

  • Meddela genast din egen banks kundtjänst om saken. 
  • Utanför kundtjänstens öppettider kan du ringa bankernas spärrtjänst 020 333 (24 h/dygn), från utlandet +358 20 333 (24 h/dygn).

Förhindra missbruk av betalkort

På betalkorten kan olika begränsningar sättas, såsom:

  • Geografiskt begränsat område (Finland, Norden och Estland, Europa eller hela världen), där man bestämmer det område där kortet godkänns som betalningsmedel. Den geografiska begränsningen gäller bara betalningar gjorda från bankkontot, alltså inte användningen av Visa-kontot. 

  • En maximiengångsbetalning och maximibeloppet för kortbetalningar per dygn som godkänns med kortet

  • Godkännande av betalning med kort i nätbutiker. Om det är godkänt finns det ingen geografisk begränsning för nätbutiksbetalningar.

Du kan själv betydligt förbättra betalkortens säkerhet så här:

  • Alltid när du använder kortet som betalningsmedel ska du skydda inmatningen av PIN-koden så att utomstående inte kan se den.
  • Om du inte reser regelbundet utomlands kan du som område där kortet kan användas sätta Finland. Om du glömt att ändra regionen innan du reser utomlands kan du göra ändringen själv i nätbanken.
  • Innan du reser utomlands kan du i nätbanken sätta ett tidsbestämt användningsområde på ditt kort för den tid resan tar. Som uppgifter ska du ge start- och slutdagen och när slutdagen gått övergår systemet till att använda det primära användningsområdet.
  • Om du inte regelbundet gör betalningar i nätbutiker kan du på kortet sätta ett förbud mot köp på nätet. Du kan ändra uppgiften i nätbanken när som helst när du vill göra en betalning.
Kategorier
...