Tulos turvaa palvelujen kehittämisen

Säästöpankki Optiaa eivät ole pienet tai isotkaan finanssialan myrskyt ihmeemmin keikutelleet. Tämä johtuu siitä, että talouden keskeiset avainlukumme ovat hyvällä tolalla.
Elämämme aika on pankkimaailmassakin haasteellinen ja toimintaympäristössä on paljon epävarmuustekijöitä. Siitä huolimatta vuosi 2016 oli Optialle taloudellisesti ja toiminnallisesti hyvä, yleiseen taloudelliseen tilanteeseen nähden jopa erinomainen.

Kolmikertainen rimanylitys

Päättyneen vuoden liiketoiminnan tulos oli 15,3 miljoonaa euroa, mikä oli 1,1 prosenttia taseen vuosikeskiarvosta. Yleisesti pankkimaailmassa pidetään hyvänä tulosta, joka on yksi prosentti taseesta.

Pankin kuntoisuudesta kertoo paljon myös vakavaraisuusaste, joka meillä vahvistui edelleen ja oli vuoden lopussa 24,3 %. Tilannetta avaa varmasti paremmin se, että pankkien vakavaraisuusasteen minimitasona ja terveen toiminnan edellytyksenä pidetään 8 prosenttia. Ylitimme riman yli kolminkertaisesti.

3,8 miljoonaa yhteisöveroja

Asiakkaidemme näkökulmasta oman pankin vahva talous ja tuloskunto on hyvä uutinen.

Emme tavoittele pikavoittoja, mutta vastuullisena pankkina meidän on toimittava tuloksellisesti. Kun toiminnasta syntyy tulosta, sitä ei jaeta osinkoina ulos. Sen sijaan liikevoitto jää talon sisälle palvelujen kehittämiseen. Kannamme myös yhteiskuntavastuuta, muun muassa maksamalla vuoden 2016 tuloksesta yhteisöjen tuloveroa 3,8 miljoonaa euroa.

Tulos käytetään palvelujen parantamiseen

Hyvä taloudellinen tulos tarkoittaa asiakkaillemme turvallista pankkisuhdetta ja kilpailukykyisiä palveluja. Tuloksen tekeminen on välttämättömyys, jotta pystymme turvaamaan toiminnallemme jatkuvuutta finanssimaailman murroksessa ja kehittämään palvelujamme asiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Hyviä asiakaskohtaamisia haluamme tarjota tulevaisuudessa sekä kasvotusten että virtuaalisesti. Digitaalisten, ajasta ja paikasta riippumattomien palvelujen kehittäminen on tärkeää. Toisaalta pankkiasioinnissa mikään sähköinen palvelu ei voita henkilökohtaista vuorovaikutustilannetta. Kun panostamme molempiin asiointitapoihin, asiakkaallamme on vapaus valita hänelle paras tapa asioida kanssamme.

Korkotasosta hyötyä ja haittaa

Vuoden 2016 lopussa Säästöpankki Optian luottokanta oli 1,2 miljardia euroa. Tästä summasta kotitalouksien ja elinkeinonharjoittajien osuus oli 71 %. Leijonanosan lohkaisevat asuntovakuudelliset luotot.

Pankille haasteellista on korkojen pysyminen edelleen nollatasolla tai jopa miinuksella. Asiakkaille nollakorkotaso tuottaa yhdelle hyötyä ja toiselle haittaa. Asuntovelalliset ovat nykyisessä korkopelissä voittajia. Sen sijaan tallettajien ja sijoittajien näkökulmasta nykyiset korot ovat eittämättä epäedullisia.
On kuitenkin selvää, että ennen pitkää korot lähtevät nousuun. Tällöin meidän tehtävämme on vastuullisena asiakkaidemme kumppanina huolehtia siitä, että heidän lainanhoitokykynsä on mitoitettu oikein.

 

Tulosinfo 2016 on luettavissa Säästöpankki Optian uutisissa täällä

Julkaistu
Kategoriat
Koti, asuminen ja arki Säästäminen ja sijoittaminen Yrittäjyys

Ajankohtaista