EPSI Rating selvitti: Säästöpankilla tyytyväisimmät yritysasiakkaat
Säästöpankki sai erinomaiset arviot asiakkailtaan vuosittaisessa Pankki- ja rahoitusalan EPSI Rating -asiakastutkimuksessa. Säästöpankki nousi asiakastyytyväisyydessä yritysasiakkaiden mielestä parhaaksi pankiksi ja sijoittui yksittäisten pankkien vertailussa kärkikolmikkoon myös henkilöasiakkaiden tyytyväisyydessä.
Vuosittaisessa Pankki- ja rahoitusalan EPSI Rating -asiakastutkimuksessa selvitettiin mm. asiakkaiden odotuksia ja tyytyväisyyttä pankin tuotteisiin ja palveluihin sekä asiakasuskollisuutta. Säästöpankilla oli tutkimuksen mukaan kaikkein tyytyväisimmät yritysasiakkaat. Säästöpankki sijoittui tutkimuksessa ykköseksi onnistuessaan säilyttämään yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyyden erittäin korkealla tasolla (76,3), vaikka koko toimialan asiakastyytyväisyys (67,5) oli viime vuotta huomattavasti alhaisempi. Yleistä laskua toimialalla selittää asiakkaiden kokema palvelulaadun heikentyminen.
Säästöpankin yritysasiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä saamansa palvelun ja tuotteiden laatuun. Yritykset kokivat, että Säästöpankki pystyi vastaamaan heidän tarpeisiinsa erittäin hyvin. Myös asiakasuskollisuus (80,7) oli huomattavasti toimialan keskiarvoa (69,5) korkeampi.
- Hienoa nähdä, että panostuksemme yrittäjiin ja yritysasiakkaisiin näkyy myös asiakaskokemuksessa. Tahdomme kehittää uusia tapoja asiakkaidemme palvelemiseen ja tukemiseen. Tänä keväänä muun muassa räätälöimme yritysten tarpeisiin Tahdo Uudistua -webinaareja yhteistyössä LähiTapiolan kanssa. Webinaarien tavoitteena oli auttaa yrityksiä selviämään koronapandemian mukanaan tuomista haasteista ja uudistumaan maailman muuttuessa, sanoo Säästöpankkiryhmän yritysasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Kari Suutari.
Onnistuimme asiakkaidemme henkilökohtaisessa palvelussa
Säästöpankki on jo usean vuoden ajan ollut asiakastyytyväisyydessä kärkisijoilla myös henkilöasiakkaiden tutkimuksessa. Tänäkin vuonna henkilöasiakkaista 84% kertoi olevansa tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä Säästöpankkiin. Asiakkaat kokivat, että Säästöpankki tunnisti hyvin heidän tarpeensa ja he saivat laadukasta henkilökohtaista palvelua.
- Henkilökohtainen neuvonta ja asiakaspalvelu ovat asiakkaillemme erittäin tärkeää ja onnistuimme siinä erinomaisen hyvin. Koronapandemian myötä asiakkaiden oli omaksuttava nopeasti uusia toimintatapoja, kun esimerkiksi konttoreissa asiointi ei ollut mahdollista. Asiakaskäyttäytymisen muutos vie aina oman aikansa, mutta olemme tulosten perusteella menossa hyvään suuntaan, kertoo Säästöpankkiryhmän henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Markus Lauri luottavaisena.
Digitaalisten kanavien merkitys kasvoi
Tutkimustulosten mukaan vuoden 2020 poikkeuksellinen tilanne on vauhdittanut pankkitoimialan digitaalista muutosta ja esimerkiksi mobiilipankin käyttäjien osuus on kasvanut huomattavasti sekä yritys- että henkilöasiakkaiden osalta kaikissa ikäryhmissä.
- Digitaalisten palvelukanavien toimivuus ja helppous ovat yhä tärkeämpää asiakkaillemme ja niissä meillä riittää vielä kehitettävää. Olemme erittäin iloisia siitä, että yritysasiakkaidemme mielestä onnistuimme toimialallamme parhaiten juuri henkilökohtaisen vuorovaikutuksen yhdistämisessä digitaaliseen kanssakäymiseen, Säästöpankkiryhmän kehitysjohtaja Kai Koskela toteaa tyytyväisenä.
Tutustu EPSI Rating Pankki ja rahoitus 2020 -tutkimuksen tuloksiin
Tahdotko tyytyväisten asiakkaiden pankin asiakkaaksi? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteydenottopyyntö
EPSI Rating Finland haastatteli Pankki ja rahoitus 2020 -tutkimukseen 1 397 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta yksityisasiakasta, sekä 869 yritysasiakasta. Puhelinhaastattelut tehtiin 15.7.-9.9.2020. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0-60 on tyytymätön, 60-75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen.
- Kirjoitettu
- Tyyppi
- Uutinen
- Julkaisija