Uutta tilimaksamisessa: Maksunsaajan tarkistuspalvelu käyttöön 9.10. alkaen
Otamme Säästöpankeissa 9.10. alkaen käyttöön maksunsaajan tarkistuspalvelun, joka tarkistaa maksun yhteydessä, vastaavatko maksulle antamasi saajan tiedot tilin todellista omistajaa. Palvelun tarkoituksena on lisätä tilimaksamisen turvallisuutta, vähentää virheellisiä maksuja ja estää petoksia, joissa asiakasta huijataan lähettämään maksu väärän saajan nimellä.

Miten maksunsaajan tarkistuspalvelu toimii?
Palvelu on maksuton ja tulee automaattisesti käyttöön Säästöpankki Mobiilissa ja verkkopankissa. Maksua tehdessäsi saatat jatkossa saada ennen maksun vahvistamista ilmoituksen siitä, vastaavatko saajan nimi ja tilinumero toisiaan vai eivät.
Maksunsaajan tarkistus koskettaa perinteisiä euromääräisiä SEPA-tilisiirtoja sekä SEPA-pikasiirtoja, jotka tehdään Suomeen tai muihin euromaihin. Alkuvaiheessa tarkistus tehdään osalle maksuista, ja palvelua laajennetaan vaiheittain kattamaan yhä useampia maksuja. Maksunsaajan tarkistuspalvelun käyttö perustuu eurooppalaiseen pikasiirtoasetukseen, joten palvelu tulee automaattisesti käyttöön kaikille asiakkaille.
Lisätietoja maksunsaajan tarkistuspalvelun antamista ilmoituksista sekä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin löydät täältä.
Miten yrityksen tulisi huomioida uusi palvelu laskutuksessaan?
Yritysten kannattaa käyttää laskulla maksun saajana samaa nimeä, joka on käytössä pankin asiakastiedoissa tilin omistajana. Näin maksunsaajan tarkistuspalvelu vahvistaa maksajalle tietojen vastaavan toisiaan, kun yrityksen asiakas on maksamassa laskuaan. Palvelu tullaan myös myöhemmin laajentamaan yritysten käyttämään Web Services -aineistosiirtokanavaan.
Varo huijauksia, kun tarkistat maksutietoja saajalta
Maksunsaajan tarkistuspalvelun myötä vastaan voi tulla tilanteita, joissa palvelu ilmoittaa, että maksun tiedot eivät vastaa tilin todellista omistajaa tai tietoja ei voitu tarkistaa. Silloin ohjaamme tarkistamaan tiedot maksunsaajalta. Maksun tekeminen saattaa olla täysin turvallista, vaikka tiedot eivät täsmäisi tarkistuspalvelussa – silloin kyse saattaa olla esimerkiksi tilanteesta, jossa yritys käyttää laskullaan asiakkailleen tutumpaa brändinimeä, ja pankin tiedoissa tilin omistajana on sen virallinen nimi.
Joissakin tapauksissa kyse voi kuitenkin olla huijausyrityksestä, joten on hyvä olla varuillaan, jos tarkistuspalvelussa maksun saajan tiedot eivät täsmää tilin omistajaan. Suhtaudu varauksella esimerkiksi viestillä tai saapuvassa puhelussa saamaasi tietoon, vaikka se tulisi maksunsaajan nimissä. Voit esimerkiksi itse soittaa henkilölle tuttuun puhelinnumeroon, tai hakea yrityksen viralliset yhteystiedot sen verkkosivuilta. Kirjoita silloin osoite suoraan selaimen osoiteriville.
Yhteystietoja ei kannata etsiä hakukoneiden tai viesteissä saamiesi linkkien kautta, sillä niihin voi väärentää aidolta näyttäviä huijaussivuja ja virheellisiä yhteystietoja. Tutustu myös ohjeisiimme turvallisesta asioinnista ja huijauksilta suojautumisesta.
- Kirjoitettu
- Tyyppi
- Uutinen
- Julkaisija