Varoitus asiakkaillemme: Tekstiviestihuijauksia liikkeellä! Lue myös vinkit

Säästöpankin nimissä on lähetetty tekstiviestejä, joiden aiheina ovat mm. uuden maksunsaajan lisääminen sekä verkkopankin sulkeminen epäilyttävän toiminnan vuoksi. Huijausten muodot ja sisällöt vaihtelevat, mutta niissä on usein myös yhteisiä piirteitä. Listasimme tähän tällä hetkellä tunnistettuja yhdistäviä tekijöitä huijausten tunnistamiseen.

Säästöpankin brändikuva.

Älä koskaan kirjaudu verkkopankkiin tekstiviestin kautta

Emme koskaan ohjaa kirjautumaan verkkopankkiin tekstiviestin tai sähköpostiviestin kautta. Kun kirjaudut verkkopankkiin, tee sen aina kirjoittamalla ensin osoitekenttään saastopankki.fi > valitsemalla sivustollamme olevan "Verkkopankki"-kirjautumispainikkeen.

Katso sivuston osoite tarkkaan, osoitteemme on www.saastopankki.fi

Katso sivuston osoite tarkkaan, myös esimerkiksi pisteen paikat ja osoitteen loppuosa. Huijarit pyrkivät tekemään huijausosoitteista mahdollisimman samannäköisiä alkuperäisen osoitteen kanssa. Ero saattaa olla hyvinkin pieni. Säästöpankin osoite on www.saastopankki.fi

Verkkopankin kirjautumissivullamme on aina Tunnistussovellus vaihtoehtona

Oikealla Säästöpankin verkkopankin kirjautumissivullamme on aina myös Tunnistussovellus vaihtoehtona. Uusimmille huijaussivuille yhteistä on ollut se, että verkkopankin kirjautumisessa on ainoana vaihtoehtona ollut kirjautuminen Avaintunnuskortilla.

Samassa tekstiviestiketjussa oleminen ei varmista viestin aitoutta

Huijaustekstiviestit voivat tulla myös samaan ketjuun muiden Säästöpankin lähettämien tekstiviestien kautta. Tässä kohdassa pitää olla erityisen tarkkana. Vaikka edellinen viesti on Säästöpankilta ei ole tae siitä, että kaikki viestit ketjussa olisivat!

Huijausviesteissä luodaan usein kiireen tuntua

Kiireen tuntu viestissä on usein selvä merkki huijauksesta. Huijarit haluavat luoda kiireen tunnun: näin he saavat helpommin valveutuneemmankin käyttäjän helpommin haksahtamaan.

Puhelinsovelluksilla asiointi suojaa paremmin nettihuijauksilta

Huijarit ovat liikkeellä myös hakukoneissa ja saavat pankilta näyttäviä, omia huijaussivuja ujutettua hakutulosten sekaan. Turvallisimman pankkiasioinnin varmistamiseksi on suositeltavaa käyttää Säästöpankki mobiilisovellusta yhdessä Säästöpankki Tunnistuksen kanssa. Siltikin pitää aina olla tarkkana: ethän koskaan vahvista yllättäviä kirjautumispyyntöjä.

Jos epäilet, että annoit tunnuksesi huijarille – toimi nopeasti

Jos klikkasit kalasteluviestissä olevaa linkkiä ja epäilet, että astuit ansaan, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi tai pankin aukioloaikojen ulkopuolella sulkupalveluun 020 333 (24/7). Tee myös rikosilmoitus poliisille. Säilytä tällöin mahdolliset kalasteluviestit ja viestin vaihdot. Nopeus on valttia! 

Lisää vinkkejä huijausyritysten tunnistamiseen:

Lue tietoturvapäällikön vinkit turvalliseen asiointiin.

Huijaukset pankin nimissä – varo tietojenkalastelua ja pankkipalveluiden väärinkäyttöä.

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista